Jak promować swoje działania na Facebooku?
Przed nami 25. Finał WOŚP, postanowiliśmy więc przepytać sztaby działające z Fundacją Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, w jaki sposób przy pomocy Facebooka komunikują się z wolontariuszami, sponsorami i darczyńcami. Na końcu artykułu znajdziecie też narzędziownik i kilka przydatnych artykułów.
Dlaczego postanowiliście z wolontariuszami i osobami zainteresowanymi Waszą działalnością komunikować się za pomocą Facebooka?
Anna Wuls, szefowa Sztabu ACK UMCS Chatka Żaka w Lublinie – Stronę na Facebooku założyliśmy z chwilą złożenia wniosku o utworzenie sztabu. Posiadamy fanpage naszego koła naukowego, ale nie chcieliśmy „spamować” WOŚPem. Fanpage sztabu służy osobom zainteresowanym tym konkretnym tematem, a przede wszystkim wolontariuszom. Komunikacja na Facebooku pozwala nam razem z wolontariuszami wspólnie oczekiwać na Finał i pokazywać im przygotowania naszego sztabu.
Aleksander Budzyński, z-ca szefa sztabu we Włocławku – Stronę na Facebooku prowadzimy od 2011 roku. Założyliśmy ją dla ułatwienia kontaktu z wolontariuszami. Dzięki tej komunikacji możemy docierać do nich bardzo szybko i bardzo szybko otrzymywać z ich strony potrzebne nam informacje. Stosujemy ją też często jako kartę przetargową dla sponsorów Finału w naszym mieście.
Anna Michlowicz, szefowa sztabu z Tarnowskich Gór: Do tej pory nie mieliśmy strony na Facebooku – co roku zakładaliśmy wydarzenie. Zajmujemy się sztabowaniem od 24 Finału – i wtedy myśleliśmy, że to jest lepsza opcja, wydarzenia się teraz „klikają”, wszyscy mogą zobaczyć że „Julia…weźmie udział w wydarzeniu…” ( to ta Julia jest wolontariuszką! musi być fajna :D), taka moda, i dobry zasięg, są przejrzyste. W tym roku zrobiliśmy to samo, ale już doszliśmy do wniosku że na dłuższą metę strona sprawdza się lepiej – taka swoista kronika nam się tworzy na stronach.
Jacek Zdrojkowski, szef sztabu w Bielsku Podlaskim: Jako sztab nie mamy oddzielnego profilu na Facebooku, wszystkie informacje zamieszczamy na stronie naszego stowarzyszenia, ewentualnie tworzymy wydarzenie. Komunikacja na Facebooku zapewnia nam: szybkość w udostępnianiu ważnych informacji, a także duży zasięg naszych komunikatów.
O czym piszecie na swojej stronie?
Anna Michlowicz: Zamieszczamy tam wszystkie najważniejsze informacje, posty motywujące, zachęcające, ogłoszenia dot. rekrutacji, działań sztabu, podkręcamy atmosferę, a potem relacje z Finału i wielkie podziękowania.
Anna Wuls: Umieszczamy informacje, które pojawiają się na stronie głównej WOŚP oraz informacje dotyczące bezpośrednio naszych wolontariuszy.
Jacek Zdrojkowski: Zaczynamy standardowo od informacji o tym, że mamy zgodę na granie :) następnie puszczamy w świat informację o naborze wolontariuszy. W dalszej kolejności sukcesywnie podajemy informacje o poszukiwaniu fantów na licytację oraz sponsorów. Później dodajemy niusy z atrakcjami oraz przedmiotami do zdobycia podczas licytacji.
Aleksander Budzyński: Newsy, aktualności, wydarzenia finałowe, komunikaty sponsorów, przedstawiamy sztab i sztabowców.
Twój przepis na ciekawy wpis na stronie na Facebooku:
Anna Michlowicz: Powitanie! Ładny tekst, ze wstępem, na temat, utrzymując relację przyjacielską z odbiorcami, jakaś nowinka. Zapowiedzi nadchodzących wydarzeń. Liczba dni, które zostały do finału i grafika dla uwagi :)
Anna Wuls: Koniecznie ciekawe zdjęcie sztabu albo film, krótki tekst, w którym zawarte są wszystkie najważniejsze informacje. No i musi wywoływać uśmiech na twarzy :)
Aleksander Budzyński: fotka i opis z ikrą trafiający do młodzieży gimnazjalno-licealnej.
O czym trzeba pamiętać działając na Facebooku?
Anna Wuls: O regularnym dodawaniu postów. Tak około co trzy dni, aby publika nie zapomniała o stronie i posty trafiały do większej publiki. Ważne też jest dodawane różnych informacji, od info od samej Fundacji, po działanie sztabu i informacje z przypomnieniami dla wolontariuszy.
Aleksander Budzyński: Odpowiedzialność za FB powinna spoczywać na jednej osobie. Wszystkie newsy, wiadomości i inne rzeczy spływają u nas do jednej osoby zarządzającej kompleksowo profilem. Max 3 newsy dziennie oddzielone minimum 3h. Słownictwo postów powinno być tak dobierane, by posty miło się czytało i udostępniało.
Zobacz filmy:
Narzędziownik:
Narzędzia dla social media managera – nie tylko w NGO
Przeczytaj też:
7 sposobów na budowanie społeczności
10 pytań, które warto sobie zadać przed kontynuowaniem działań w Social Media
Zanim opublikujesz post na Facebooku
Jak publikować zdjęcia w Internecie i skąd je brać