Zanim opublikujesz post na Facebooku, pomyśl o… cz.II

0

Nie szata zdobi człowieka –  absolutnie się z tym zgadzam,  jednak w Internecie to właśnie szata (ta graficzna oczywiście) tworzy efekt pierwszego wrażenia.  Dlatego warto być uważnym i dbać o to by wszystkie rzeczy (teksty, grafiki, filmy), które trafiająca Twojego fanpage były szyte „na miarę”.

Na szczęście nie potrzebujesz do tego krawca ani żadnego innego specjalisty „od Internetów” .  Wystarczą tylko dobre narzędzia, a sprawności  w ich obsłudze nabierzesz już po kilkunastu minutach pracy. O tych narzędziach pisała Ania Orzech w artykule „Tworzenie grafik nie tylko dla grafików”. Znajdziesz tam listę sprawdzonych i intuicyjnych programów do tworzenia grafik, szczególnie przydatnych w mediach społecznościowych – lektura obowiązkowa! Poniżej kilka sugestii na co warto zwracać uwagę publikując grafiki i linki na fanpage.

Cover photo (czyli zdjęcie w tle, na samej górze Twojego fanpage),  zdjęcie profilowe (czyli małe zdjęcie, które będzie widoczne przy każdej Twojej wypowiedzi oraz w każdym poście) oraz grafiki, które zamieszczasz w postach – to wszystko tworzy wizytówkę Twojego fanpage. Tu nie ma miejsca na przypadkowe zdjęcia, tu rozmiar ma bardzo znaczenie. Spójrz na poniższe cover photo, każdy centymetr jest bardzo starannie zagospodarowany i przemyślany.

coverphoto

Dlaczego to jest takie ważne? Bo jeśli sam o to nie zadbasz, FB zrobi to z automatu. Przytnie zdjęcie lub rozciągnie w taki sposób, by pasowało w odpowiednie „ramy”. Efekt? Zazwyczaj bardzo opłakany, grafiki są często rozmazane lub ucięte w połowie nazwy lub innego ważnego tekstu. A to przecież Twoja wizytówka. Nie licz więc na to, że FB zrobi to dobrze – sam musisz o to zadbać drogi Administratorze.  Nikt nie wymaga od Ciebie znajomości tych wymiarów na pamięć – Wujek Google na pewno pomoże,  a tu gotowe zestawienie, dla tych zapracowanych;) W narzędziach, o których pisała Ania, są już gotowe szablony  w odpowiednich rozmiarach, wystarczy tylko dopasować zdjęcia.

Kolejną rzeczą jaką bardzo często publikujemy są linki do innych stron.  Wbrew pozorom nie wystarczy tylko wkleić skopiowanego adresu strony. Pamiętaj, że masz realny wpływ na to, co zobaczą Twoi fani, zanim klikną na link. Bardzo często zdarza się, że w opisie linku (który jest automatycznie pobierany ze strony docelowej)  znajdują się informacje kompletnie nie związane z  treścią, do której chcemy nawiązać.

Może się też zdarzyć, że chcemy zachęcić do odwiedzenia zagranicznej strony, gdyż znajdują się tam ciekawe zdjęcia, filmy. Co zrobić jeśli mamy świadomość, że nie wszyscy fani posługują się biegle językiem obcym? Wystarczy najechać na obraz, tytuł lub opis i przekonać własnymi słowami dlaczego warto…

linki

Dokładnie ta sama sytuacja jest w odniesieniu do linków z YouTube – tu także możesz edytować wszystkie treści oraz obraz.

Szkoła SuperBabci i SuperDziadka

Gdy już napiszesz treść postu, zaplanujesz go w czasie, odpowiednio oznaczysz osoby i miejsce oraz dopasujesz grafikę, i będzie Ci bardzo zależało by ten post wyróżnić na tle innych (skoro już tak się napracowałeś przy nim;) to skorzystaj z jednej z poniższych funkcji.  Możesz sprawić by dany post był przypięty na górze – wówczas przez 7 dni będzie widoczny jako „pierwszy” post na Twojej ścianie lub możesz go wyróżnić, nadać większy priorytet – wówczas przy poście zostanie opublikowana dodatkowa gwiazdka.

W każdym poście, z prawym górnym rogu jest strzałka, pod którą chowają się dodatkowe opcje – warto o nich pamiętać gdy wkradnie się jakaś literówka do postu lub zapomnisz o wyróżnieniu, lokalizacji lub właściwej dacie publikacji ;) Powodzenia!

wyróżnij

Share.

About Author

Beata Frankiewicz

Prawdopodobnie uzależniona od Internetu, przypadek ciężki – nieleczony. Odczuwa pernamenty głód wiedzy związanej z social media, e-commerce, content marketing. Zafascynowa mediami społecznościowymi i oddziaływaniem Internetu na sposób komunikacji. Wiedzę tajemną zdobywała m.in. pod skrzydłami Akademii Socjomanii – jedyna szkoła, w której nie wagarowała;) Od 2012 związana z NGO, gdzie przekonuje tych „nie przekonanych” do korzystania z nowych technologii i nowych możliwości. W 2014 r. dołączyła do zespołu wolontariuszy Centrum Prasowego WOŚP. Na co dzień pracuje dla Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA, gdzie odpowiada za komunikację w Internecie.

Leave A Reply