Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych
27. Finał WOŚP i miliony… użytkowników

27. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy z milionem widzów na Facebooku i ponad milionem wyświetleń na YouTube – takich wyników jeszcze nie było.

Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy od początku swojej działalności związana jest z mediami. Radio i telewizja – to tam Orkiestra się narodziła i tam rozkwitała, a teraz także między innymi dzięki nim bije kolejne rekordy. I to nie tylko te związane z zebraną kwotą.

W dniu Finału Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy dostępna jest w każdym medium. Te tradycyjne, jak studio telewizyjne, mimo zmian antenowych, od lat jest chętnie oglądane przez widzów. Ale Orkiestra idzie z duchem czasu i oprócz TVN, TTV i TVN24 relację ze studia można oglądać też w internecie. W tym roku stream w sieci rozpoczął się o godzinie 8:30 wejściem do Dzień Dobry TVN i zakończył po niemal 12 godzinach (po północy) nadając cały dzień na żywo.

W związku z tym po raz pierwszy prowadzone były dwie niezależne transmisje. Jedna główna, której bohaterem od zawsze jest Jurek Owsiak. To ona stanowi główną oś Finału, to w niej pojawiają się najważniejsi goście, to tu z wypiekami na twarzy obserwowane są licytacje i to na antenie sponsorzy i partnerzy WOŚP przekazują na konto Orkiestry spektakularne kwoty. Druga transmisja to stały program wyświetlany między wejściami telewizyjnymi w internecie. Jak to dokładnie wygląda? Po zejściu z anteny telewizyjnej natychmiast „wchodzi” z transmisja online, którą prowadzili Kamil Szwarbuła i Radomir Czarnecki. 

Tak było – transmisja internetowa z 27. Finału WOŚP od kuchni

Przygotowanie transmisji to ogromne przedsięwzięcie. Organizując ludzi, sprzęt, tworząc scenariusz i całą koncepcję staraliśmy się, by cały Finał był spójny, by kolejne wejścia pojawiały się naturalnie i pozwalały mieć poczucie, że gramy bez przerwy – i tak właśnie było. Do transmisji przygotowywaliśmy się kilka miesięcy, ale muszę przyznać, że pewne decyzje zostały podjęte dosłownie w ostatniej chwili. Ale taki jest Finał – to żywioł i wielkie szaleństwo, chociaż zaplanowane jest co do sekundy. W tym roku Finał był dla nas niezwykłym przedsięwzięciem – udało nam się połączyć siły TVN, Onetu i Kręcioły i zrobić 12 godzin streamu, który non stop oglądało kilka tysięcy osób. Teraz mamy apetyt na więcej, ale o tym powiemy dopiero przed Festiwalem Pol’and’Rock – mówi Karolina Rojek z Kręcioły.

Przygotowania ekipy Kręcioła.TV – szkolenia, Finał, Pol’and’Rock Festival

W tym roku Finał transmitowany był nie tylko na kanale WOŚP i Kręcioła.TV YouTube, ale także na koncie WOŚP na Facebooku. W obu tych miejscach udało się osiągnąć świetne wyniki. Facebook to ponad milion odbiorców i 421 000 wyświetleń na wszystkich stronach. Na YouTube Finał oglądano łącznie 2 614 124 minut, co daje ponad 4 lata 330 dni (średni czas oglądania to 10 minut).

Po Finale WOŚP i wielkim święcie pomagania przychodzi czas liczenia pieniędzy. Kwota zadeklarowana w tym roku wyniosła 92 143 798 zł. 8 marca, w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku Jurek Owsiak ogłosił, że w ramach 27. Finału WOŚP zebrano 175 938 717 zł. 

Nawet przez chwilę nie zastanawialiśmy się nad wyborem miejsca ogłoszenia wyniku zbiórki 27. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Pragniemy, aby wszyscy, którzy grali z Orkiestrą w Polsce i nasi rodacy na całym świecie poczuli jej ogromną siłę jednoczenia i pomoc, jaką potrafi nieść nam wszystkim w miejscu, gdzie słowo solidarność kilka dekad temu nabrało tak ogromnego dla Polski, Europy i całego świata znaczenia. Chcemy także głośno mówić o tym, że Orkiestra nadal będzie grać, zapraszając do siebie wszystkich ludzi dobrej woli. Bawiąc się i ucząc jak nawzajem sobie pomagać – powiedział Jurek Owsiak, prezes zarządu Fundacji WOŚP podczas konferencji w Gdańsku.

Ogłoszenie wyników zbiórki także było szeroko relacjonowane i transmitowane przez WOŚP, zgodnie z tym co powiedział Jurek Owsiak – chcemy, by ludzie poczuli moc Orkiestry! 

Konferencję transmitowaliśmy na Facebooku ponieważ w ten sposób najszybciej mogliśmy dotrzeć z informacją do wszystkich zainteresowanych osób. Samo „granie” jest dla nas tak samo ważne jak transparentność zbiórki i wyniku. Zależy nam na tym, by każda osoba, która dołączyła do Orkiestry dowiedziała się ile pieniędzy zebraliśmy także dzięki jej wsparciu. Dodatkowo Facebook daje możliwość crosspostowania transmisji, czyli umieszczania ich na innych stronach. Dzięki temu mogliśmy jednocześnie pokazać ją na ponad 50 stronach sztabów i naszych partnertów – mówi Anna Jadwiga Orzech – specjalistka ds komunikacji w Fundacji WOŚP.

A jak wygląda taka konferencja od kuchni?

Działamy razem – WOŚP, Kręcioła i Boscata

Organizacja pracy redakcji internetowej czy telewizyjnej w czasie wydarzeń to duże przedsięwzięcie wymagające zaangażowania wielu osób. Z Fundacją w takich chwilach pracują wolontariusze, którzy długofalowo angażują się w działania redakcji internetowej, biura prasowego czy ekipy kręcioły.

Więcej o internetowym sukcesie WOŚP przeczytacie tu

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.