Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych

Dostępność nowych technologii niewątpliwie zwiększa możliwości także podmiotów non-profit. Innowacje internetowe pomagają m.in. w zbieraniu funduszy na działania zgodne z celami statutowymi organizacji pozarządowych. Widać to nie tylko w opublikowanym raporcie Nonprofit Tech for Good.Fundacja WOŚP po raz kolejny rozegrała Finał na arenie wirtualnego świata i niewątpliwie osiągnęła na tym polu spektakularny sukces —  blisko 90 mln PLN zebranych podczas 27. Finału zasiliło konto Fundacji —  dzięki wsparciu za pomocą zróżnicowanych metod internetowych oraz elektronicznych.

fot. Marcin Michoń

Fundacja WOŚP, co roku, w dniu Finału, zaprasza wszystkich do studia telewizyjnego w Warszawie,  co wpływa na wyjątkową i naturalną inscenizację, opartą na autentyczności, którą kreują przede wszystkim ludzkie emocje.

Ważnym zadaniem Fundacji było również prowadzenie komunikacji internetowej zarówno przed, w trakcie oraz po Finale – informując o możliwych formach wsparcia, przypominając cel tegorocznej zbiórki, jak również przekazując na bieżąco wieści o jej rezultatach.

Realizacja działań w obszarze komunikacji 27. Finału przyniosła rekordowy efekt – kwota ze zbiórek elektronicznych wyniosła 86 055 296,90 PLN.

Firma IQS, w przygotowanym raporcie „Badanie partnerów i Finału WOŚP” wykazała, że wzrasta świadomość możliwości wpłaty na WOŚP z użyciem nowych technologii – blisko 30% Polaków deklaruje, ze wpłaciło środki w ten sposób. Biorąc pod uwagę udział wpłat internetowych, można stwierdzić, że średnia wpłata w kanałach elektronicznych jest wyższa od wpłat metodą tradycyjną, z użyciem gotówki. 

Jednym z powodów, dlaczego darowizny za pomocą Internetu zyskują popularność, jest niewątpliwie udział mBanku.

Bank przygotował rozwiązanie, dzięki któremu z poziomu swojego konta, można prosto wspierać WOŚP wskazaną przez siebie kwotą, co niewątpliwie przełożyło się na zwiększanie świadomości o zróżnicowanych formach przekazu darowizn na finałowe cele Orkiestry.

Klienci mBanku wykonali 403 071 przelewów na cel. 27. Finału WOŚP -o 79% więcej niż w ubiegłym roku.

Internet jest niewątpliwie potężnym narzędziem. Otwiera nowe możliwości na osiągnięcie sukcesu, z których bezapelacyjnie skorzystała Fundacja, dając sympatykom Orkiestry swobodę wyboru w odbiorze finałowych wydarzeń oraz  formie przekazu darowizny. A to jeszcze nie wszystko, jeśli chodzi o innowacyjne działania i osiągnięcia Orkiestry.

fot. Michał Złotowski/Fundacja WOŚP

Strona WOŚP

W dniu Finału,938 437 użytkowników odwiedziło stronę internetową wosp.org.pl, generując 7 295 654 odsłon  – o 215,89% więcej niż w 2018 roku (dane Google Analitycs).

Według danych Atende, strona Fundacji wygenerowała więcej niż 5 000  zapytań na sekundę, co sumarycznie wyniosło ok. 150 milionów zapytań w ciągu jednego dnia.

WOŚP, poprzez bezpośrednie wpłaty przez stronę wplacam.wosp.org.pl, zanotowała prawie dwukrotny wzrost darowizn, niż podczas 26. Finału. Internauci wpłacili aż 15 007 461,22 PLN. Darowizny dokonywane były za pomocą systemu płatności internetowych PayU.

Źródło: Atende

Allegro dla WOŚP

Polacy przez 58 dni  zbierali środki dla WOŚP, biorąc udział w  161 360 licytacjach, zamieszczonych na stronie aukcje.wosp.org.pl. Suma wpłat za wygrane aukcje wyniosła 12 006 464,75 PL, To kolejna rekordowa kwota 27. Finału. W zeszłym roku, za pomocą darowizn zebrano 9 150 827 PLN.


Po raz kolejny przekroczyliśmy wszyscy „barierę dźwięku”! To, co wydarzyło się podczas finałowych aukcji, było czymś nieprawdopodobnym! Po raz kolejny niesamowicie wzmocniliście konto naszej zbiórki. Licytacje były kolorowe, ciekawe, pełne humoru. Dziękujemy darczyńcom, dziękujemy licytującym! Dziękujemy Allegro za hipercudowną obsługę i za bycie z nami od tylu lat. Dzięki aukcjom WOŚP będziemy mogli zrealizować ogrom pomysłów służących nam wszystkim. Dziękujemy Polakom w Polsce i za granicą, którzy z bardzo wielu zakątków świata brali udział w licytacjach. Powiem krótko – już zbierajcie piękne przedmioty na 28. Finał WOŚP!


– skomentował Jerzy Owsiak

Facebook

W ciągu niespełna 10 lat, od momentu założenia fanpage’a Fundacji WOŚP, profil Orkiestry zyskał 1 353 828 fanów. Redakcja Internetowa opublikowała w tym czasie blisko 5 000 postów.

Fundacja WOŚP uruchomiła w zeszłym roku także zbiórki na Facebooku, które zebrały łącznie 627 217, 76 PLN. W tym, roku do końca lutego, ich kwota wyniosła  18 848 987,91  PLN, wliczając w to zbiórkę zorganizowaną przez Patrycję Krzymińską,która okazała się największą zbiórką facebookową w historii platformy w Europie, Bliskim Wschodzie i Afryce (EMEA).

Na sumę darowizn przekazanych za pomocą platformy składają się zbiórki urodzinowe, zbiórki pieniędzy i za pomocą przycisku „przekaż datek” zamieszczanego we wpisach, w nagłówku strony oraz pod transmisjami na żywo. Drugi rok z rzędu Finał WOŚP wspierany jest m.in. przez facebookową zbiórkę zza granicy „Norwegia gra WOŚP”, w tym roku zgromadziła ponad 27 000 norweskich koron (ponad 12 000 PLN). Jedna z największych kwot zebranych za pomocą facebookowej kwesty na rzecz 27. Finału sięgnęła 6 181 dolarów – zorganizował ją Sztab WOŚP w Chicago. Największa ze zbiórek, nie licząc tej zorganizowanej przez Patrycję Krzemińską, zgromadziła 49 960 PLN.  Natomiast największa zebrana kwota pod postem, wyniosła 125 276 PLN.

Zbiórka Patrycji Krzemińskiej „Zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta” która na Facebooku zaangażowała ponad 264 tysiące internautów. Na konto Fundacji ostatecznie wpłynęło 15 845 780,85 PLN.

Dzięki wspaniałej społeczności Facebooka „Zapełnijmy ostatnią puszkę Pana Prezydenta dla WOŚP” jest największą zbiórką w historii platformy zorganizowaną w Europie oraz w całym regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Jesteśmy pod wielkim wrażeniem tego, jak ludzie z całego świata wspólnie zaangażowali się w tę ważną inicjatywę i tego, jak nasze narzędzia pomogły w mobilizacji tak imponującej energii i dobrej woli dla realizacji szlachetnego celu. Odkąd wprowadziliśmy narzędzia umożliwiające zbieranie pieniędzy na cele charytatywne w 2015 roku ludzie z całego świata zgromadzili za pomocą przycisku „Przekaż datek” na Facebooku ponad miliard dolarów, ponad 20 milionów ludzi utworzyło zbiórkę lub przekazało na nią pieniądze na Facebooku. Ponad milion organizacji non-profit może otrzymywać darowizny za pośrednictwem Facebooka. W pierwszym roku od uruchomienia zbiórek urodzinowych zebrano ponad 300 milionów dolarów na sprawy, które są dla nich ważne w pierwszym roku od uruchomienia urodzinowych zbiórek pieniędzy na Facebooku.


– Robert Bednarski, Dyrektor Facebooka na Europę Środkowo-Wschodnią

Wpłaty zza granicy

Finały Orkiestry grane są na całym świecie. Liczba zagranicznych sztabów zwiększa się z każdym rokiem. Tegoroczny finał reprezentowało blisko 1700 sztabów, w tym 86 poza granicami Polski, m.in. w Australii, Nowej Zelandii, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Chorwacji i po raz pierwszy w Rosji. 

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy – ciesząca się największym zaufaniem społecznym organizacja charytatywna w Polsce – oraz PayPal, globalna platforma płatnicza, ogłosili wspólnie strategiczne partnerstwo, umożliwiając po raz pierwszy milionom Polaków mieszkającym poza granicami kraju, wpłacanie darowizn za jej pośrednictwem. Darowizny przekazane na cel 27. Finału, za pomocą platformy PayPal wyniosły łącznie ponad 900 000 PLN.

Pytanie o możliwość wpłaty za pomocą PayPal to najczęściej zadawane pytanie przez naszych darczyńców zza granicy Polski. Uruchomienie takiej możliwości to istotnie krok milowy i mam nadzieję, że przełoży się nie tylko na szersze wsparcie Orkiestry przez Polonię, ale także przyczyni się do popularyzacji idei naszej Fundacji na całym świecie. Dołączenie do grona naszych darczyńców spoza granic Polski będzie prostsze i szybsze, a Orkiestra otrzyma dodatkowe finansowe wsparcie, które umożliwi jej wyposażenie specjalistycznych szpitali dziecięcych w całej Polsce w najnowocześniejszy sprzęt medyczny. A więc zwiększymy szansę na skuteczną walkę o zdrowie i życie najciężej chorych dzieci.


– skomentował Krzysztof Dobies, rzecznik prasowy WOŚP

Sztab Holandia/materiały WOŚP

Wejścia live ze studia

WOŚP dzieli się również informacjami w wirtualnej przestrzeni – przekazując orkiestrowe newsy, udostępniając internautom transmisję ze studia oraz wydarzeń, które odbywają się pod Pałacem Kultury i Nauki w stolicy, a także pokazując to, czego organizatorzy nie są w stanie zaprezentować odbiorcom przed telewizorami. Różnica wynika bowiem z ograniczonego czasu emisji na antenie. Zespół Redakcji Internetowej oraz Kręcioła.TV, publikowali na kanałach social media dodatkowe materiały z Finału, również od „kuchni”, tak by odbiorca poczuł się jak w studio, a nie przed monitorem.

Piętnastogodzinną transmisję internetową z 27. Finału WOŚP  można było oglądać na kanałach WOŚP i Kręcioła.TV na YouTube. Internetowa transmisja zanotowała blisko 1,8 miliona wyświetleń. 

fot. Michał Kwaśniewski/Fundacja WOŚP

Strony sztabowe

Dzięki współpracy z Mastercard, blisko 1700 sztabów otrzymało własną stronę internetową, za pomocą której mogli komunikować się w wirtualnym świecie. Wybrane nowinki sztabowe, zamieszczane na indywidualnych stronach pojawiały się również na stronie głównej Fundacji WOŚP, co zwiększało zasięg odbiorców poszczególnych witryn. Dzięki inicjatywie, mieszkańcy miejscowości, w których zagrano 27. Finał, mogli zapoznać się  z newsami orkiestrowymi, a także w przystępny sposób znaleźć na stronach takie informacje, jak: kontakt, licznik zebranych pieniędzy przez sztab, galerie zdjęć, widget eSkarbonki, partnerów lokalnych, aukcje Allegro dla WOŚP.

Jednego dnia Fundacja uruchomiła aż 1700 stron! Jest to nowa inicjatywa, która spotkała się z ogromną aprobatą ze strony sztabów.

Krakowski sztab WOŚP – fot. Marta Szpakowska/Fundacja WOŚP

Aplikacja mobilna

Po raz kolejny Fundacja WOŚP przy współpracy z firmy Play oraz Cocolab przygotowała finałową aplikację, dzięki której każdy mógł sprawdzić swoją wiedzę na temat Orkiestry i zostać WOŚPoznawcą. Aplikacja 27. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy to nie tylko dobra zabawa, ale również masa aktualności prosto od Fundacji, możliwości wsparcie 27. Finału WOŚP, między innymi dzięki specjalnej wiadomości SMS i płatności z PayU, a także finałowe statystyki. Aplikacja do pobrania była na telefony z systemem iOS i Android. W czasie Finału pobrało ją 21 000 użytkowników. 

fot. Marcin Michoń/Fundacja WOŚP

Spersonalizowane podziękowania

Dzięki marce vintom, kolejny raz, Jurek Owsiak mógł osobiście podziękować każdemu darczyńcy, za pomocą specjalnie przygotowanego video. Fundacja WOŚP nieustannie podkreśla, jak bardzo chciałaby podziękować każdemu z osobna, kto przyczynia się do zmiany oblicza polskiej medycyny i gra razem z Orkiestrą.

Dzięki technologii vintom, Fundacja mogła pozwolić sobie na wykorzystanie tzw. „głębokiej personalizacji”, bez żadnych ograniczeń liczby spersonalizowanych elementów. Silnik renderujący, który wykorzystuje ogromną liczbę maszyn wirtualnych w chmurze Microsoft Azure, jest w stanie wygenerować miliony wideo na dobę.

Firma IQS zapytała respondentów, czy słyszeli o spersonalizowanych podziękowaniach – 25% ankietowanych odpowiedziała twierdząco. 

Fundacja WOŚP/materiały prasowe

W tym roku, spersonalizowane podziękowania otrzymali darczyńcy, którzy wsparli Orkiestrę za pomocą większości metod obsługiwanych przez PayU. Darowizny dokonywane były za pomocą systemu płatności internetowych PayU, który od 17 lat obsługuje donacje internetowe WOŚP.

PayU wspiera Fundację WOŚP od 17 lat, udostępniając za każdym razem najwygodniejsze metody płatności online dla użytkowników. Za naszym pośrednictwem można również brać udział w internetowych aukcjach charytatywnych. Jesteśmy dumni z tej współpracy i chcemy dalej przyczyniać się do poprawy warunków leczenia małych pacjentów.


– Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager i Członek Zarządu PayU w Polsce

Za sprawą innowacyjnego rozwiązania, imienne wyrazy wdzięczności trafiły do kilkuset tysięcy osób.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę IQS, z wykorzystaniem metodologii wywiadów CAWI, na reprezentatywnej próbie Polaków, na potrzeby Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Badanie zostało przeprowadzone w okresie: 30.11 – 3.12.2018 oraz 01.03-6.03.2019.

Raport przygotowała firma IQS, która przy należącej do Europejskiego Towarzystwa Badań Opinii Rynku „ESOMAR”, Organizacji Firm Badania Opinii Rynku „OFBOR” oraz Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów. Firma korzysta z autorskich narzędzi badawczych metodologii oraz zaawansowanych technologii.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.