10 pytań, które warto sobie zadać przed kontynuowaniem działań w Social Media

0

Jakiś czas temu natrafiłam na ciekawy artykuł  Kelly Shepsko będący swoistym kwestionariuszem podpowiadającym, na co warto zwrócić uwagę w swoich działaniach e-marketingowych i  dzięki temu lepiej działać w przyszłości. Ten tekst bardzo mi się spodobał i już w czasie kilku warsztatów wspólnie z uczestnikami się na nim pochylaliśmy. Myślę jednak, że warto przybliżyć go szerszej publiczności i stąd moje poniższe, amatorskie jego tłumaczenie. Warto zwrócić uwagę na to, że artykuł adresowany jest do biznesu, ale  w miejsce słowa „biznes” spokojnie można zamienić na „organizacje pozarządowe” bez utraty sensu i zawartej w nim prawdy. 

 

Kiedy myślisz o social media, co przychodzi Ci jako pierwsze do głowy? Zdjęcia tego, co Twoi znajomi ostatnio jedli na obiad czy może raczej urocze zdjęcia ich dzieci? A może informacje, kto z Twoich znajomych właśnie się zaręczył? To wszystko to typowe odczucia, jakie ma przeciętny użytkownik mediów społecznościowych. Ale dla właścicieli biznesu (i dla organizacji pozarządowych – przypis AJO) słowem, które powinno pojawiać się jako pierwsze jest – „szansa”.

Dla biznesu media społecznościowe są nie tylko miejscem kontaktu z dawno niewidzianymi znajomymi – to miejsce sprzedaży, które może Twoją wiadomość ponieść dalej zgodnie z Twoimi oczekiwaniami. Niestety wiele firm nie jest częścią mediów społecznościowych, ponieważ 1) Nie jest pewnymi czym one są 2) Nie ma czasu na utrzymywanie ich. To wielka szkoda, ponieważ tak wiele biznesów traci szansę na łatwą komunikację z kluczową dla nich publiką.

Jeśli uświadomiłeś/aś sobie wagę mediów społecznościowych i zdecydowałeś/aś się włączyć je w Twoją strategię marketingową na 2015 rok, upewnij się, że robisz to dobrze. Społeczne faux-pas może przekreślić Twoją reputację online i zdyskredytować Twój biznes. Poniżej znajdziesz listę pytań, które warto sobie zadać przed kontynuowaniem marketingowych wysiłków w mediach społecznościowych.

 

  • Czy linkujesz swoje profile w mediach społecznościowych na swojej stronie www i na odwrót? Dodaj ikony mediów społecznościowych na swojej stronie www i upewnij się, że działają prawidłowo. Zadbaj o to, żeby adres strony www znajdował się we wszystkich miejscach Twoich mediów społecznościowych. Ważne jest to nie tylko, żeby pomóc użytkowników lepiej się z Tobą kontaktować, ale również ze względu na SEO.
  • Czy na Twojej stronie znajdują się wysokiej jakości obrazy? Szczególnie odkąd platformy takie jak Facebook czy Twitter zmieniły swoje wymagania względem cover photo dotyczące rozmiaru i układu, ważne jest, żeby być na bieżąco ze zmianami, żeby uniknąć spadku jakości naszego wizerunku („social branding”).
  • Czy treść na Twojej stronie pozwala na łatwe wyszukanie? Użyj swoich profili w mediach społecznościowych, żeby dać użytkownikom możliwość zrozumienia kim jesteś i co robisz, ale nie zapominaj, żeby dodawać także kluczowe słowa na temat swoich produktów i usług, które pozwolą Ci być łatwiej odnajdywanym w mediach społecznościowych i w czasie poszukiwań w wyszukiwarce.
  • Czy śledzisz w mediach społecznościowych swoich użytkowników z grup docelowych ? Nie ma znaczenia, na którą z platform jesteś nastawiony. Ważne jest, żebyś zlokalizował/a i obserował/a tych, do których chcesz, żeby docierał Twój przekaz.  To jest świetny sposób, żeby zrozumieć ich zachowania, motywacje i ich zainteresowania. Te informacje możesz wykorzystać, żeby na swoich stronach dać im treści dostosowane konkretnie do ich potrzeb. To może być również szansą na angażowanie ich za pomocą jednego kliknięcia.
  • Czy masz swoją strategię działania w mediach społecznościowych i ją realizujesz? Niezależnie od tego czy jest to krótko czy długoterminowa strategia, powinieneś mieć pewność, że określiłeś/aś swoje cele i taktykę zanim zaczniesz publikować  i starać się angażować w mediach społecznościowych. Kreowanie i realizowanie strategii w mediach społecznościowych nie tylko pomoże Ci mierzyć Twoje wysiłki, lecz także pomóc utrzymać się Twojej firmie na wcześniej obranym kursie.
  • Czy udostępniasz posty w swoich mediach zgodnie z planem? Jeśli zamierzasz działać w mediach społecznościowych do pokazania Twojej organizacji, ważne jest, żeby założyć oczekiwania Twojej grupy docelowej i trzymać się ich. Oni śledzą Cię z jakiegoś powodu, więc oczekują konkretnej ilości wartościowej treści.
  • Czy aktywnie monitorujesz media społecznościowe? Jeśli jeszcze tego nie robisz, to odpowiedni czas, żeby zainwestować w narzędzia do monitoringu takie jakie: HubSpot Social Inbox, HootsuiteSimply Measured i wiele, wiele innych. Narzędzia te pomogą usprawnić Ci wysyłki, sprawią, że będziesz na bieżąco z tym, co mówią o Twojej marce  i zapewnią fantastyczną obsługę klienta.
  • Czy Twoja grupa docelowa jest zaangażowana w to co dzieje się na stronie?  Nie chodzi tylko o to, żeby strona była bardziej „społeczna”, ale żeby ustanawiać i utrzymywać relacje, które pozwolą Twojemu biznesowi lepiej się rozwijać. Zaangażowana publiczność jest bardziej chętna do kupowania Twoich produktów i usług.
  • Czy śledzisz rozwój swojej sieci i wpływ, jaki na nią masz?  We wszystkich działaniach marketingowych konieczne jest analizowanie swoich wysiłków i śledzenie ich wpływów. Nigdy nie będziesz wiedzieć, co działa,a co nie, jeśli nie przejrzysz także liczb. Jest to konieczne, żeby Twoja taktyki prowadziła do założonych na początku celów.
  • Jeśli odpowiedziałeś/aś negatywnie przynajmniej na jedno z powyższych, to czy chciałbyś/łabyś to zmienić w przyszłości? Media społecznościowe nie znikną w najbliższej przyszłości. Przeciwnie – będą one coraz ważniejszą częścią naszej kultury. Te firmy, które spędzą czas i podejmą wysiłek działania zgodnie z trendami i będą produkować ciekawe treści, zyskają więcej niż ich konkurencja, która nie będzie tak zaangażowana. Nadszedł czas, żeby wskoczyć do wagonu! Efektywny program mediów społecznościowych pomoże we wzroście świadomości marki, ruchu na stronie i generowanych leadów.

 

Przeczytaj oryginaly artykuł na: http://www.business2community.com/social-media/social-media-marketing-10-questions-ask-continue

Źródło zdjęcia 

Share.

About Author

Anna Jadwiga Orzech

Prywatnie i zawodowo żyje w Internecie, gdzie zajmuje się “szerzeniem dobrych idei”. W Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zajmuje się szeroko pojętą komunikacją w Internecie i nowymi technologiami, a także współtworzy projekt skierowany do organizacji pozarządowych – Dobra Strona Internetu. Z III sektorem związana od kilkunastu lat. Od seminarium The New Media in the Middle East na Uniwersytecie Karola w Pradze kilka lat temu zafascynowana wpływem nowych mediów na zmiany społeczne. W wolnych chwilach pisuje bloga internetwsluzbie.pl na temat dobrego oblicza Internetu. Z wykształcenia i zamiłowania filozofka i socjolożka.

Leave A Reply