Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych
Współpraca on-line z wolontariuszem

25. Finał WOŚP to nie tylko koncerty w Warszawie, ale ogrom aktywności w całej Polsce! Nie byłoby to możliwe, gdyby nie pomoc i zaangażowanie setek tysięcy ludzi o wielkich sercach. To oni tworzą sztaby w swoich miejscowościach i co roku działają intensywnie, aby zgrać jeszcze piękniej! Na ten moment zarejestrowanych mamy ok. 1700 sztabów. Zapytaliśmy kilka osób, najczęściej szefów sztabu o to, w jaki sposób zarażają energią do działania, współpracują czy dziękują swoim wolontariuszom.

Zobaczcie co odpowiedzieli.

W jaki sposób poszukujecie wolontariuszy, którzy chcieliby działać w Waszym sztabie?

Anna Michlowicz, szefowa sztabu z Tarnowskich Gór: Ogłaszamy nabór na Facebooku – tworzymy wydarzenie, zapraszamy znajomych oraz prosimy o udostępnienie. Odwiedzamy znajome szkoły – najczęściej gimnazja.

Anna Wuls, szefowa Sztabu ACK UMCS Chatka Żaka w Lublinie: Wolontariuszy poszukujemy głównie przez internet. Jako Koło Naukowe mamy swoją bazę danych, dodatkowo współpracujemy z Biurem Spraw Studenckich, co jest dla nas ułatwieniem. Przygotowaliśmy dwa narzędzia – formularz i notę – które rozesłaliśmy do organizacji pozarządowych oraz uczelnianych w Lublinie, z prośbą o rozpowszechnienie wiadomości za pomocą ich kanałów komunikacyjnych.

Jacek Zdrojkowski, szef sztabu w Bielsku Podlaskim: Wolontariuszy poszukujemy poprzez zamieszczenie informacji o naborze na profilu naszego stowarzyszenia na Facebooku, korzystanie z bazy utworzonej przed 3 laty i aktualizowanej na bieżąco oraz współpracę z lokalnymi szkołami – bardzo skuteczna i sprawdzona metoda.

W jaki sposób motywujecie wolontariuszy do większego zaangażowania?

Emilia Borawska, szefowa sztabu Stowarzyszenie Adelfi w Ełku: Nasz sposób to częste spotkania, stały kontakt oraz wsparcie. Stworzyliśmy zamkniętą grupę na Facebooku, za pomocą której wymieniamy bieżące informacje – wykorzystujemy do tego również drogę e-mailową.

Anna Michlowicz: Wszystkich wolontariuszy zapraszamy do obserwowania wydarzeń na Facebooku (znaczna większość się do tego stosuje) – tam publikujemy wszystkie istotne informacje dotyczące naszych działań, wypowiedzi Jurka oraz wieści z Fundacji. Zawsze dodajemy słowo od siebie – słowo wsparcia.

Anna Wuls: Najlepszym sposobem na motywację jest stały kontakt z wolontariuszem. Odpisywanie na maila w ciągu max 12 godzin (zazwyczaj robiliśmy to na bieżąco – do 3 godzin od otrzymania wiadomości). Wolontariusze na naszych spotkaniach to sobie mocno chwalą.

Jakie zadania wypełniają wolontariusze w Twoim sztabie?

Sebastian Niewola, szef sztabu Wejherowskie Centrum Kultury: Od poprzedniego Finału wolontariusze przejęli również zadania takie jak: tworzenie fotorelacji, komunikację w mediach społecznościowych oraz obsługę biura sztabu w dniu Finału.

Anna Wuls: Wolontariusze zarejestrowani głównie kwestują. Niektórzy z nich zaangażowali swoich znajomych aby zagrali koncert czy przeprowadzili warsztaty podczas Finału. Mamy jeszcze drugą grupę wolontariuszy, którymi są członkowie Koła – zajmują się mediami społecznościowymi, fotografią oraz przygotowaniem Chatki Żaka do Finału.

W jakich miejscach według Ciebie najlepiej promować wolontariat i dlaczego?

Anna Michlowicz: Plakaty – ponieważ docierają do tych nieskomputeryzowanych. Facebook – obowiązkowo! Centra kultury – sama planuję zorganizować w jednej z lokalnych placówek „Dzień Wolontariatu” – aby każdy mógł się dowiedzieć wszystkiego o istocie wolontariatu, jak również o poszczególnych fundacjach – wspomóc je na miejscu i dowiedzieć się jak można pomagać na co dzień.

I szkoły! W szczególności gimnazja, aby zasiać ziarnko wśród tych „najmłodszych ze świadomych”. W szkołach łatwo jest zachęcić uczniów do działań, łatwo rozprowadzić informacje i zorganizować drobne wydarzenia czy spotkania informacyjne.

Jacek Zdrojkowski: Według mnie najlepszą formą promocji wolontariatu są portale społecznościowe, ponadto plakaty w szkołach oraz informacje w lokalnych mediach.

Michał Bartyzel, odpowiada w sztabie w Tarnobrzegu za media i wizerunek: Social Media – w obecnej chwili większość naszych wolontariuszy ma konta na Instagramie, Facebooku czy Snapchatcie, dlatego to właśnie tam staramy się być bardzo aktywni. Do rodziców młodszych wolontariuszy docieramy za pomocą mediów lokalnych.

Jak dziękujecie wolontariuszom za udział w Finale?

Anna Michlowicz: Wykorzystujemy do tego Facebooka – zawsze wysyłamy wielkie podziękowania od nas – co najważniejsze – od serca. Staramy się im pokazać i pomóc zrozumieć, że są dla nas bardzo ważni i robią naprawdę dobrą robotę!

Anna Wuls: Sztab organizujemy po raz pierwszy, więc zaplanowaliśmy, że w dniu Finału wyślemy wolontariuszom sms-y z Serwer SMS z podziękowaniami. Organizujemy konkurs na „Turbo Wolontariusza”, który zbierze najwięcej do puszki oraz najbardziej zaangażuje się w działania sztabu. Planujemy również nagrać film pofinałowy, który umieścimy na Facebooku oraz stronie www uczelni. Dodatkowo podziękujemy wolontariuszom za zaangażowanie podczas wywiadów w lokalnych mediach.

Jakich narzędzi online używasz do kontaktu/ komunikacji/ współpracy z wolontariuszami? Dlaczego?

Anna Michlowicz: Serwer SMS – przy krótkich, ale bardzo ważnych informacjach, które musi znać każdy wolontariusz. Facebook – przy bardziej ogólnych informacjach, ze względu na wygodę i duży zasięg.

Anna Wuls: Głównym narzędziem jest e-mail i Serwer SMS. Wszystkie informacje umieszczane są również na naszym fanpage’u.

O tym jak promują swoje działania na Facebooku opowiadają tutaj.

Zobaczcie również:

Wolontariat a Internet – wprowadzenie

Wolontariusze w internecie – jak ugryźć e-wolontariat

E-wolontariat na przykładzie Pokojowego Patrolu i TuDu

5 sposobów na pozyskanie wolontariuszy w social media

Stwórz swoją redakcję – komunikacja w czasie eventu

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.