Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych
E-wolontariat na przykładzie Pokojowego Patrolu i TuDu

Podczas spotkania w ramach Dobrej Strony Internetu rozmawialiśmy o e-wolontariacie. Naszymi gośćmi byli Marzena Kacprowicz z Fundacji Dobra Sieć (TuDu) i Marcin Garczyński z Fundacji WOŚP (Pokojowy Patrol).

Przede wszystkim zajęliśmy się omówieniem tego jak działają serwisy dla e-wolontariuszy, jak takiego wolontariusza pozyskać, jak z nim pracować i jak dziękować mu za pomoc. 

Zapisaliśmy nasze spotkanie w formie wywiadu i gorąco zapraszamy Was do czytania. Jeśli macie jakieś pytania – dawajcie znać, będziemy odpowiadać.

Na pierwszy ogień idzie Marcin Garczyński z Pokojowego Patrolu.

Karolina: Czym jest Pokojowy Patrol i jak się do niego dostać?

Pokojowy Patrol to stali wolontariusze Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. To ekipa, która działa z nami przez cały rok, pomagając na przykład na Przystanku Woodstock czy podczas Finałów WOŚP. Aby zostać członkiem Pokojowego Patrolu trzeba na Przystanku Woodstock mieć ukończone 18 lat. Całą procedurę zgłoszenia się do Patrolu znajdziecie tu:http://www.wosp.org.pl/pokojowy_patrol/dolacz_do_nas

 

01b_wykorzystaj_1200X900_FB

Jak wygląda motywacja wolontariuszy – czym jest program lojalnościowy Pokojowego Patrolu?

Dla wielu z współpracujących z nami wolontariuszy motywacją jest działanie samo w sobie. W pewnym momencie funkcjonowania i rozwoju wolontariatu WOŚP zauważyliśmy potrzebę bardziej materialnego doceniania naszych wolontariuszy za ich całoroczną aktywność i gotowość do działania. Tak powstał program lojalnościowy dla Pokojowego Patrolu. Wszystkie działania w których pomagają nam patrolowcy premiujemy punktami, które mogą być wymieniane ma gadżety z limitowanych serii, które są opatrzone logo Pokojowego Patrolu. Posiadaczami takich przedmiotów mogą stać się nasi wolontariusze.

Program od samego początku cieszy się sporą popularnością. Dedykowana strona www umożliwia sprawdzanie stanu swojego konta punktowego, a dodatkowo jest jest sprawnie działająca platformą komunikacyjną i miejscem, w którym gromadzimy materiału audiowizualne pokazujące nasze szkolenia oraz inne działania.

Za jakie konkretnie zadania można zdobyć punkty w programie lojalnościowym Patrolu?

To przede wszystkim Finał i Przystanek Woodstock, ale nie tylko bowiem premiujemy każdą aktywność naszych wolontariuszy. W części takich wydarzeń angażujemy się jako Fundacja, pozostałe to bardzo często inicjatywy oddolne – gdy wolontariusze samodzielnie znajdują okazję do działania i „skrzykują się” by działać w naszych barwach. Osobną grupą aktywności są wszelkie szkolenia prowadzone przez instruktorów Fundacji WOŚP. Jest to grupa wolontariuszy, którzy w ciagu kilku lat wyspecjalizowali się w różnych dziedzinach m.in. pierwszej pomocy i dziś działają w ramach Programu Edukacyjnego Ratujemy i Uczymy Ratować.

Możliwości działania jest bardzo wiele – każdą aktywność doceniamy.

Jak to oceniasz, czy program lojalnościowy przynosi efekty?

To z pewnością narzędzie, które nam pomaga w kontakcie z wolontariuszami, w zachęcaniu ich do aktywności. Dla niektórych osób jest to wyraźna zachęta do tego, żeby uczestniczyć w działaniach WOŚP. Program daje nam wymierne korzyści. A w zasadzie nie tylko nam, ale przede wszystkim wolontariuszom. Jest w tym programie także element elitarności – nie każdy takie gadżety z logo Patrolu może dostać :) Z pewnością program budzi pozytywne emocje wśród wolontariuszy.

12046827_993458820676556_5922467318451956662_n-2

Jak wygląda system pracy z wolontariuszami WOŚP?

Ze strony www.patrol.wosp.org.pl po dokonaniu podstawowej rejestracji można pobrać oświadczenie, następnie wypełnić je, podpisać i odesłać do nas. Kiedy taki dokument otrzymamy, zapraszamy kandydata na szkolenie i później widzimy się już w naszym Uniwersytecie w Szadowie – Młyn (jak wyglądają takie szkolenia możesz zobaczyć – link do Kręciołatv). Po szkoleniu taka osoba jest już w naszej bazie i zaczynamy działać. Korzystamy do tego z własnych narzędzi, ale mamy też konta np. na Facebooku, gdzie też informujemy o codziennych działaniach. Staramy się, by ten system był najwygodniejszy, jeszcze bardziej internetowy. Ale nigdy nie zapominamy o tym, że po drugiej stronie jest człowiek, który chce poświęcić nam swój czas i my bardzo to doceniamy. Więc jeśli ktoś chce się z nami kontaktować za pomocą faxu czy poczty tradycyjnej, to oczywiście nie mamy nic przeciwko – jesteśmy otwarci – dajemy taką możliwość.

Jak wygląda weryfikacja wolontariuszy?

Pierwszy kontakt twarzą w twarz mamy na szkoleniu w naszym Uniwersytecie. Do tego czasu kandydat jest w pewnym sensie dla nas osobą anonimową. Na szkoleniu kandydat weryfikuje swoje wyobrażenie o Patrolu, sprawdzamy, czy chcemy razem pracować i wtedy obie strony mogą zdecydować, czy będziemy dalej razem :) Nie przypominam sobie jednak, żeby ktoś wyjechał ze szkolenia czy z niego zrezygnował podczas pobytu w Szadowie. Myślę, że kandydaci już na etapie wysyłania wniosku wiedzą czego chcą i nie mamy problemu z ich weryfikacją.

Po szkoleniu staramy się aktywnie wspierać stawiających pierwsze kroki wolontariuszy PP. Dla sporej części jest to rozpoczęcie nowego etapu w życiu.

A jak z e-wolontariatem – czy Pokojowy Patrol angażuje się w e-wolontariat?

Ania Orzech: Pierwszą myślą są pewnie specjalne grupy Pokojowego Patrolu wspierające Fundację w działaniach internetowych. To ogromne wsparcie dla naszych redakcji i działań Kręcioły. Ale – każdy aktywny w internecie Patrolowiec jest naszym e-wolontariuszem. Pisząc o Fundacji, o szkoleniach, naszych działaniach w serwisach społecznościowych – każdy taki ruch to dla nas pomoc, promocja i tym samym e- wolontariat. Nasi wolontariusze uczestniczą w gorących internetowych dyskusjach, bo dzięki temu stałemu kontaktowi cały czas jesteśmy „na linii” i mamy poczucie współpracy, bycia jedną wielką rodziną.

Czyli jak można opisać e-wolontariusza?

Marzena: E-wolontariuszem możemy nazwać kogoś, kto działa, ma motywację, że chce zrobić coś dobrego realizując cel społeczny. Robi to dobrowolnie, bez oczekiwania wynagrodzenia. Więc np.  ktoś, kto popularyzuje Wasze treści, może być nazywany e-wolontariuszem.

W takim razie po co powstało TuDu i jak można z niego skorzystać?

Wiele organizacji potrzebuje pomocy na rożnych etapach swoich działań. Mają problem, by pozyskać wolontariuszy (bo np. działają w małych miejscowościach, gdzie nie zawsze taki wolontariusz się znajdzie). Dlatego właśnie powstało TuDu jako miejsce, w którym organizacja może znaleźć e-wolontariuszy do pomocy online.

TuDu to platforma crowdsourcingowa, na której można dzielić się wiedzą i umiejętnościami, tworzyć burze mózgów, a wszystko to dzieje się online. Ludzie w internecie spotykają się i robią coś wspólnie. Więc jeśli organizacja robi projekt społeczny i potrzebuje e-wolontariuszy – na TuDu może ich znaleźć. Wolontariusze mogą pomagać w takich zadaniach, które można wykonać przez internet, zadania wykonywane są bezpłatnie, a z założenia zadanie nie powinno zająć wolontariuszowi więcej niż 3 godziny, a najlepiej jeszcze krócej.

LW001199

Jakie typy zadań możemy realizować na TuDu?

Wszelakie – od tłumaczeń, wyszukiwania informacji czy przygotowania prostych grafik. E-wolontariusze mogą nam pomóc np. w stworzeniu bazy darczyńców czy firm. Ogranicza nas wyobraźnia i te wytyczne, o których wspomniałam wcześniej.

Nad jednym zadaniem może pracować grupa wolontariuszy. Nie jest tak, że wyznaczamy zadanie tylko jednej osobie. Dzieki temu, że pracujemy w grupie, dajemy szansę na pozyskanie większej liczby pomysłów. Zadania i rozwiązania są widoczne dla wszystkich, a organizacja może wybrać to rozwiązanie, które najbardziej jej odpowiada.

Zadania realizowane są w projektach.

TuDu działa od dwóch miesięcy i już udało nam się zrealizować 90 zadań. Biorąc pod uwagę, że to bardzo nowy projekt – te wyniki są dla nas zadowalające. Bardzo ważnym miejscem dla nas jest baza wiedzy – tam dzielimy się informacjami np. o tym jak przygotować dobre zadanie.

Ja weryfikowana jest poprawność wykonania zadania, np. tłumaczenia?

Wolontariusze mogą pracować nad tekstami zbiorowo, mogą dodawać do zadania załączniki, sami siebie kontrolować. Zdarza się, że jeden tekst (tłumaczenie) poprawia kilka osób. Ale ostatecznie nikt z ekipy Fundacji Dobra Sieć tego nie weryfikuje. Myślimy o tym w przyszłości. Jeśli tylko będzie taka potrzeba – z pewnością zastanowimy się nad takim rozwiązaniem.

Jak wygląda system powiadomień w TuDu?

Użytkownicy dostają powiadomienia, kiedy w zadaniu, w którym biorą udział, pojawi się nowa odpowiedź, kiedy ich rozwiązanie zostanie wybrane jako najlepsze oraz kiedy jakaś organizacja zaprosi ich do wykonania zadania.  Są to zarówno powiadomienia typu „push”, jak i mailowe – dzięki temu zespół cały czas ma ze sobą kontakt.

Jak weryfikujecie organizacje i czy każda może się zapisać?

Nie wymagamy od organizacji np. numeru KRS. Chodzi nam o to, żeby były to grupy społeczne. Mogą to też być grupy nieformalne, ale w takich przypadkach bacznie obserwujemy wszystkie działania zespołu. Nie  możemy dopuścić do tego, by na TuDu pojawiły się oferty firm, które nie będą szukały wolontariuszy a darmowych pracowników. Natomiast wszystkie fundacje i stowarzyszenia serdecznie zapraszamy.

Czy moderujecie komentarze na TuDu?

Staramy się moderować tylko komentarze wulgarne czy niezgodne z regulaminem, ale dotychczas nie było takiej sytuacji. Tu są fajni ludzie :)

 

Dziękujemy za spotkanie i już zapraszamy na kolejne! Do zobaczenia :)

 

 

TuDu_infografika_ngo

 

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.