Zanim opublikujesz post na Facebooku, pomyśl o… cz.I

1

Z publikowaniem treści w Internecie jest jak z dawaniem  prezentów. Aby  zrobić dobre wrażenie, sam pomysł nie wystarczy. Równie ważne jest jego opakowanie. Z pomocą przychodzą nam przeróżne serwisy społecznościowe i systemy CMS (oprogramowanie do zarządzania treścią na stronie). Są one jak papier, w który będziemy pakować nasze treści. Kiedy jest już pomysł i materiał do opakowania, należy to estetycznie połączyć w jedną całość i tu zaczynają się schody.  Dziś będzie o kilku “facebookowych niuansach ”.

Sposób w jaki prezentujesz informację może przykuć uwagę odbiorców i sprawić, że chętnie będą się nią dzielić, bądź też sprawić, że zostanie ona nie zauważona w potoku innych informacji, jakie docierają do Internauty. Zanim opublikujesz post na Facebooku (FB) pomyśl o:

  • treści – musi być dopasowana do odbiorców (których znasz na podstawie statystyk, wiesz w jakim wieku są, skąd pochodzą, wiesz również czym się interesują). Treść musi być również dopasowana do konkretnego kanału społecznościowego. W przypadku FB pamiętaj, że masz do dyspozycji średnio 4 wersy tekstu – oczywiście post pomieści więcej, jednak aby zobaczyć całość należy kliknąć “zobacz więcej”. Analogicznie jest z artykułami w gazetach, najpierw czytamy lead czyli zapowiedź tego co będzie w pozostałej części artykułu, podobnie jest na FB, jeśli nie zaciekawisz swoich fanów w 4 wersach to zapomnij, że ktokolwiek będzie chciał doczytać dalszą część. Wniosek: pisz krótko i treściwie, tak by zachęcić do przeczytania całości (w przypadku dłuższych tekstów opublikuj je na stronie www a na FB wstaw tylko link)
  • oznaczeniach –  jeśli w poście odnosisz się do innego fanpage dotyczącego konkretnego miejsca, firmy, organizacji pozarządowej, społeczności itp. oznacz ją – tak by klikając na nazwę przejść do danego profilu. By to zrobić wpisywaną nazwę należy poprzedzić znakiem “@” a wówczas powinien pojawić się odnośnik – FB będzie podpowiadał rozwiązania (analogicznie jak w Google) wystarczy odnaleźć właściwą pozycję. Dlaczego to jest ważne?  Bo jest to duża oszczędność treści i wygoda dla naszych fanów. Nie musimy wiele tłumaczyć, jeśli ktość będzie chciał poznać „podmiot/miejsce” do którego się odnosimy, zostanie przekierowany na jego fanpage. Wygląda to tak…
  • oznaczanie @oprócz oznaczania innych fanpage i profili możemy również oznaczyć miejsce, w którym się znajdujemy. Może być to miasto lub konkretny miejsce np. siedziba organizacji. Sytuacja analogiczna do opisanej powyżej. Różnica polega na sposobie zaznaczania, ta opcja jest widoczna w dolnym, lewym rogu.
  • lokalizacja„#” czyli hash,  co to jest i do czego służy?  Jest to „znaczniki” zaczerpnięty z Twittera, służy do wyszukiwania wszystkich treści, w których został użyty. Dzięki temu możemy w łatwy sposób odszukać inne osoby lub fanpage odnoszące się do tego samego zdarzenia, miejsca, stanu ciała lub ducha;)  Hashtagi zazwyczaj zamieszcza się na końcu wpisu.  Na FB oznaczenia za pomocą # są dość rzadko wykorzystywane (na Twitterze lub Instagramie są prawie przy każdej wiadomości/zdjęciu). Sprawdzają się w przypadku popularnych fraz, powszechnie znanych. Zachęcam Was do wyszukania kilku fraz z „waszego podwórka” i sprawdzenia co się pojawi, wpisujecie je w wierszu wyszukiwania, lewy górny róg FB
  • #godzinie publikacji – kolejną bardzo ważną rzeczą jest godzina publikacji – niestety nie ma jednej uniwersalnej pory w jakiej należy zamieszczać posty – wszystko zależy od specyfiki Waszych fanów, np. jeśli nasz fanpage jest kierowany do nauczycieli i pedagogów, to nie ma sensu publikować postów w godzinach ich pracy, gdyż ich nie zobaczą. Prawdopodobnie zasiądą do komputerów dopiero w godzinach wieczornych i  pierwszej kolejności zobaczą „najświeższe posty”. Dlatego istnieje duże ryzyko, że nasza wiadomość zostanie niezauważona, ponieważ została „przykryta” innymi postami i by do niej dotrzeć należy przejrzeć 50 innych. Czy to oznacza, że jako administratorzy fanpage musimy być 24h przed komputerem? Nie:) Możemy zaplanować datę i godzinę pojawienia się postu.  Opcja ta znajduje się w prawym, dolnym rogu.
  • zaplanujczęstotliwość zamieszczania postów – bardzo często się zdarza, że działania w mediach społecznościowych są jednym z wielu obowiązków, które mamy na swoich barkach – a w przypadku organizacji pozarządowych jest to niemal pewne;) Kiedy już znajdziecie czas by się tym zająć, zdarza się, że w przeciągu jednego dnia, czasem nawet jednej godziny publikujecie kilka postów, jeden po drugim, chcąc w ten sposób nadrobić tydzień zaległości i udowodnić, że Wasz fanpage wciąż jest pełen aktualności – nic bardziej mylnego. Zamieszczając kilka postów w małych odstępach czasowych, automatycznie ograniczamy sobie zasięg (czyli liczbę fanów, którzy je zobaczą). Dlaczego? Ponieważ tak jak było to wspomniane powyżej, FB z reguły ukazuje najświeższe wiadomości. Czyli jeśli publikujemy np. 4 posty jednocześnie- to nasz fan zobaczy zazwyczaj tylko jeden z nich (jeśli będziemy mieć dużo szczęścia). Dlatego jeśli macie wiele pomysłów na posty, ich publikację rozłóżcie w czasie, np jeden post dziennie. Wyjątek stanowi relacja z wydarzeń, gdzie chcecie na bieżąco przekazywać informacje o tym co się dzieje. W  innych sytuacjach nie ma to absolutnie sensu.

Było już o treściach, o dziwnych znakach „@” i „#” wykorzystywanych w postach a także o godzinach i częstotliwości zamieszczania inforamcji na Waszych fanpage.  Czy to wszystkie rzeczy, które powinniście mieć na uwadze publikując na FB?  Oczywiście, że nie:) To dopiero wstęp.

Rzeczy, które najbardziej angażują Waszych fanów to są niewątpliwie multimedia: grafiki, zdjęcia, albumy, filmiki. Bardzo często FB jest wykorzystywany  jako narzędzie do przekierowania ruchu na inną stronę, dlatego tak dużo linków znajduje się w publikowanych postach. Na co zwracać uwagę publikując grafiki, zdjęcia filmy i linki przeczytacie tutaj Stay in tuch :)

Grafika zaczerpnięta ze strony www.pexels.com

Share.

About Author

Beata Frankiewicz

Prawdopodobnie uzależniona od Internetu, przypadek ciężki – nieleczony. Odczuwa pernamenty głód wiedzy związanej z social media, e-commerce, content marketing. Zafascynowa mediami społecznościowymi i oddziaływaniem Internetu na sposób komunikacji. Wiedzę tajemną zdobywała m.in. pod skrzydłami Akademii Socjomanii – jedyna szkoła, w której nie wagarowała;) Od 2012 związana z NGO, gdzie przekonuje tych „nie przekonanych” do korzystania z nowych technologii i nowych możliwości. W 2014 r. dołączyła do zespołu wolontariuszy Centrum Prasowego WOŚP. Na co dzień pracuje dla Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA, gdzie odpowiada za komunikację w Internecie.

1 komentarz

  1. Zauważyłem że posty które pojawiają się w wyniku utworzenia albumu mają mniejszy zasięg (opublikuj album, z wpisem z wydarzenia). Dlaczego tak się dzieje? Przy dużej ilości zdjęć wolę publikować post w postaci albumu bo mogę wtedy edytować kolejność zdjęć. Zasięg mam wrażenie jest jednak wtedy mniejszy niż postów publikowanych jako takie. Czy to ma jakieś znaczenie? Czy moje spostrzeżenia są słuszne i tworzenie albumów jest nieopłacalne?

Leave A Reply