Relacja wideo z wydarzenia – jak się za to zabrać? Porady operatora, montażysty i… prawnika

0

W tym roku podczas 26. Finału wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy bardzo zależało nam na tym, by pokazać jak grają Polacy na całym świecie. Zachęcaliśmy więc wszystkich do tego, by przygotowali krótkie wideo – pozdrowienia, relacje, kilka ujęć z imprez, które organizowali, byśmy mogli pokazać je całej Polsce podczas kolejnych wejść telewizyjnych. To, co udało nam się „posklejać” przeszło nasze najśmielsze oczekiwania i bardzo dużo nas nauczyło. Chcemy się z Wami tym doświadczeniem podzielić – na pierwszy ogień ruszamy więc z pytaniem – jak zacząć?

 

Kręcioła to dział Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, który zajmuje się wideo w każdej jego formie. Relacje z wydarzeń, reportaże, vlog Jurka, klipy promocyjne, transmisje live – to wszystko dzieje się właśnie u nas. Zaczynaliśmy jak wszyscy – metodą prób i błędów. Tych ostatnich udało nam się już trochę popełnić, ale dzięki temu dzisiaj możemy dzielić się wiedzą. I właśnie to mamy zamiar dzisiaj zrobić. Wróćmy więc do Sztabów i ich materiałów przygotowanych na 26. Finał WOŚP.

 

Przygotowaliśmy dla nich dwie instrukcje. Jedna była przeznaczona dla osób, które będą robiły film amatorsko – nagrają go kamerą lub telefonem, ale nie zajmują się tym zawodowo. Druga dla ekip telewizyjnych i profesjonalistów – dopiero tam pojawiły się kwestie techniczne.

 

Chciałabym się z Wami podzielić instrukcją nr 1 – nazywam ją „dla chętnych i odważnych”. Nie jest to żadna wiedza tajemna, raczej uporządkowana, a to – wiem z doświadczenia – bywa ważniejsze niż największe sekrety. Uzupełniłam ją o kilka uniwersalnych prawd i porad – od operatorów, montażystów, kierowników produkcji i prawników. Z taką checklistą z pewnością będzie Wam łatwiej zacząć. W sieci znajdziecie tysiące tutoriali rozprawiających o tym jak ustawić światło czy nagrać dźwięk, ale takiego zbioru dobrych praktyk jeszcze nie widziałam. Jak to mówi Magda Gessler – jestem tu po to, by to zmienić! :)

Chcę zrobić relację wideo z wydarzenia – lista dla chętnych i odważnych

Co muszę zrobić przed kręceniem filmu?

  1. Ustal jasno o czym ma być ten film. Nie musisz pisać scenariusza, ale zastanów się:
  • do czego chcesz ten film wykorzystać
  • w czym ten film ma Ci pomóc
  • dla kogo jest kręcony 

    Dlaczego to ważne? Bo jeśli wcześniej się nad tym zastanowisz, zrobisz dokładnie to, czego potrzebujesz, a przy okazji, dzięki np. burzy mózgów w Twoim zespole, możecie wpaść na jakiś świetny pomysł dotyczący realizacji klipu. Same plusy.

2. Sprawdź jakie masz możliwości techniczne

Materiał może być nagrany telefonem, kamerą – czym się da. Pamiętaj jednak, że jakość nagrania jest bardzo ważna. Sprawdź ustawienia sprzętu PRZED nagrywaniem. Wcześniej ustal z montażystą w ilu klatkach powinien być nakręcony materiał, włącz ustawienia HD. Po nagraniu nie będzie już można wprowadzać takich zmian, można je zrobić tylko wcześniej. Jeśli nie masz pojęcia o czym jest ten punkt i przy okazji jesteś montażystą/montażystką tego dzieła, włącz wszędzie ustawienia AUTO. Powinno się udać :)

3. Ustal czy nagrywasz wypowiedzi osób, a jeśli tak, to czyje.

  1. Możesz nagrać wypowiedzi uczestników i organizatorów. Jeśli się na to zdecydujesz – dźwięk będzie kluczowy. Jeśli nie dysponujesz odpowiednim sprzętem, lepiej skupić się na atmosferze i pokazać Wasz finał „w obrazkach”. Dźwięk, który nie będzie dobrej jakości, nie będzie do wykorzystania.

  2. Jeśli jednak masz odpowiedni mikrofon – działaj. Pamiętaj tylko, że lubimy krótkie i konkretne wypowiedzi, które są uzupełniane obrazem. Wiesz pewnie, że są tacy, którzy przed kamerą mogą mówić godzinami oraz tacy, którym ta sztuka niespecjalnie wychodzi. Wybadaj teren wcześniej, sprawdź jak dana osoba czuje się przed kamerą, zadaj jedno, dwa konkretne pytania. Koniecznie słuchaj o tym, co mówi dana osoba. Jej wypowiedź to gotowa lista tematów do nakręcenia. Jeśli np. burmistrz miasta powie:

    Dziś spotkaliśmy się z mieszkańcami na Skwerze Kościuszki, by uczcić święto naszego miasta. Przygotowaliśmy wiele atrakcji dla dzieci, harcerze zorganizowali zabawy, puszczamy bańki mydlane, a dla mam przygotowaliśmy kącik z kawą,
    powinieneś mieć następujące ujęcia:
  • tabliczka z napisem Skwer Kościuszki
  • ujęcie z dużej odległości pokazujące całą zabawę, ogólną ilość osób, że „dużo się dzieje”
  • harcerzy, którzy bawią się z dzieciakami
  • animacje z bańkami (fajnie jeśli uda się zrobić jakieś detale, bliskie ujęcia takich baniek)
  • mamy, które piją kawę
  • logo firmy, która przygotowała kawę (np. logo widoczne na kubeczkach)Później, w trakcie montażu, będzie można „przykryć” wypowiedź burmistrza wypowiedź konkretnymi obrazkami, np. mamą popijającą pyszną kawę, albo dzieciakami bawiącymi się wśród baniek mydlanych. Będzie ciekawiej!

 

O czym muszę pamiętać w trakcie kręcenia filmu?

1. Masz cele, czas je zrealizować.

Jeśli wcześniej ustaliliście, że ma to być relacja z imprezy, skup się na relacji z imprezy. Pokaż scenę, uczestników, publiczność. Pamiętaj, że osoby oglądające Twój film muszą znać kontekst tego, co pokazujesz. Widzowie nie wiedzą gdzie są – musisz im wszystko pokazać i wyjaśnić. Rób to obrazem.

2. Najpierw emocje, później fakty?

Pewnie, że to ważne, że impreza odbywa się w takiej a takiej sali i że wzięło w niej udział 100 osób. Ale moim zdaniem ważniejsze są emocje. Pokaż je tak, by za rok wszyscy chcieli do Ciebie przyjść! Pamiętaj, że obraz znaczy więcej niż tysiąc słów, a emocje w obrazie są bezcenne. Pomyśl gdzie możesz ich poszukać. Jeśli na scenie występuje grupa przedszkolaków – nakręć ich występ, ale nie zapomnij też o dumnych i przejętych rodzicach na widowni – ich emocje będą się udzielać widzom.

Jeśli jednak robisz reportaż o rzeczach ważnych i poważnych, np. o rozliczeniu Twojej Fundacji – postaw na to, co uważasz za najważniejsze. Jeśli będą to liczby, dokumenty i konkrety – to też jest ok. Film ma odzwierciedlać Twoją organizację.

3. Magiczne odliczanie do ośmiu

Często jest tak, że w emocjach kamera biega jak szalona z miejsca na miejsce, nie ma żadnej stabilizacji, a najdłuższe ujęcie trwa dwie sekundy. Tak się nie da żyć! Na szczęście jest na to sposób. Ustaw kadr, który  Cię interesuje i trzymaj go tak długo, aż nie skończysz liczyć do ośmiu (tylko w myślach, nie głośno!). Dopiero po tym odliczaniu możesz zmienić kadr. Każdy montażysta Cię za to ozłoci.

 

O czym muszę pamiętać po nagraniu?

  1. Film musisz zmontować. Nie jest to jakaś tajemna sztuka, znajdziesz na YouTube masę tutoriali jak to zrobić, a podstawowe programy są tak proste, że wystarczy tylko kliknąć w dwóch miejscach i po sprawie. 
  2. Nie dodawaj do filmu muzyki, jeśli nie masz do niej praw. Pewnie, że fajnie jest wykorzystać znaną piosenkę, ale może się to skończyć zablokowaniem Waszego konta na YouTube. Content ID działa tak, że najpierw blokuje film, a dopiero później Wy możecie się od tego odwołać, nie zawsze z dobrym skutkiem. Baza darmowej muzyki jest dostępna np. na Youtube, możecie też skorzystać z nagranego dźwięku na imprezie, pod warunkiem, że macie podpisaną odpowiednią umowę z zespołem.

  3. Staraj się poinformować wszystkich gości spotkania, że będzie ono nagrywane. Dopilnujcie, by taka informacja pojawiła się w widocznym miejscu, by osoba ze sceny powiedziała o tym jasno i wyraźnie, dopiszcie też taką informację w regulaminie spotkania. Wszyscy jego uczestnicy muszą być uprzedzeni o tym, że mogą się pojawić w relacji z wydarzenia. Nie rób ujęć pojedynczych osób, pokazuj ogólną atmosferę, większe grupy ludzi, pytaj o zgodę na nagrania.

  4. Przygotuj krótką planszę na rozpoczęcie i zakończenie filmu. Może być na niej tytuł filmu, podziękowania dla sponsorów, informacje o dacie i miejscu wydarzenia.

  5. Samo zrobienie filmu to nie wszystko – kiedy będziecie go wrzucać na YouTube przemyślcie dobrze tytuł, opis, tagi, słowa kluczowe. Jeśli już tak się napracowaliście, niech będą tego efekty!

To moim zdaniem najważniejsze punkty. Z nimi dobrze jest zaczynać, a i tak większość rzeczy „wyjdzie w praniu”. Może jednak dzięki liście uda się uniknąć kilku niepotrzebnych wpadek.

A teraz zobaczcie jak z filmami poradziły sobie Sztaby WOŚP. My jesteśmy z nich bardzo dumni!

 

Share.

About Author

Karolina Rojek

Pracuję w Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, gdzie zajmuję się działaniami wideo (produkcja, vlog Jurka Owsiaka, promocja) i transmisjami live (Finał WOŚP, Przystanek Woodstock, konferencje prasowe). W SiemaShopie - internetowym sklepie Fundacji - kieruję e-marketingiem. Od 2007 r. związana z działaniami internetowymi WOŚP. Wraz zespołem laureatka PRotona 2014 w kategorii „Osoba/zespół ds. komunikacji w organizacji pozarządowej/fundacji”.

Leave A Reply