LinkedIn – jak to działa?

0

Nastał moment w moim życiu, kiedy powinnam zacząć szukać pracy. Przez ostatnie kilka lat byłam w całkiem komfortowej sytuacji. Pracę miałam, robiłam swoje i na tym się kończyło.  I teraz następuje moment, w którym wciskam przycisk ‘Panic’ i zastanawiam się jak się do tego szukania zabrać. Z założenia szukam pracy, która będzie ode mnie wymagała pewnych kompetencji i  umiejętności, a nie będzie to praca za przysłowiową ‘kasą’ (oczywiście nie chcę umniejszać nikomu, kto pracuje na takim stanowisku). Na myśl przychodzi LinkedIn! Szukam w pamięci hasła, bo przecież kiedyś z ciekawości zakładałam tam konto. Udaje mi się zalogować i co widzę? Nic. Kiedyś dawno założyłam konto i szczególnie się nim nie interesowałam, a teraz mam to co mam i muszę przypominać sobie wszystko co wydarzyło się w moim życiu i jest związane z moją pracą. A mogłam robić to systematycznie.

 

Czy jest, a czym nie jest LinkedIn?

W największym skrócie możemy napisać, że jest to taki trochę Facebook, ale bardziej dla dorosłych i bez słodkich kotków na tablicy. LinkedIn jest serwisem społecznościowym o międzynarodowym zasięgu. Służy przede wszystkim do tworzenia kontaktów zawodowo – biznesowych. Dlaczego więc pierwsze porównanie do FB? Ponieważ na obu portalach uzupełniamy informacje o sobie (w przypadku LinkedIn zamieszczamy trochę więcej informacji), dodajemy osoby do naszych kontaktów, dołączamy do grup, obserwujemy firmy i publikujemy materiały na naszej ścianie. Różnica, jak można się domyślić, polega na odbiorcach treści i jej rodzaju. Adresatami są potencjalni pracodawcy lub headhunterzy, a treści powinny dotyczyć naszej zawodowej pracy lub zainteresowań.

Jeżeli będziesz w odpowiedni sposób prowadzić  swoje konto możesz zyskać pozycję eksperta w danej dziedzinie oraz otrzymywać oferty pracy.  To oczywiście zajmie trochę czasu i będzie kosztowało odrobine wysiłku i chęci. Żeby zapewnić sobie dobry start i zaplanować nasz karierę, warto się przyjrzeć jak to robią inne osoby i jak wyglądała ich ścieżka kariery. Na tej podstawie możemy zaplanować nasze działania.

Dla kogo?

LinkedIn możemy wyróżnić dwie grupy użytkowników. Jedna grupa to indywidualni użytkownicy tacy jak ja czy ty, druga zaś to konta firmowe.Dzięki temu uzupełniając nasze prywatne konto na tym portalu w sekcji Doświadczenie możemy oznaczyć, że pracowaliśmy w konkretnej firmie, natomiast osoba, która będzie nas podglądać w łatwy sposób sprawdzi czym zajmuje się nasza firma w szerokim kontekście.

Jak uzupełnić swój profil?

Niezależnie czy zakładasz nowe konto, czy właśnie, tak jak ja, próbujesz odzyskać swoje dawno zapominanie hasło należy pamiętać o tym, że tylko odpowiednio uzupełniony i prowadzony profil zwiększa nasze szanse na znalezienie pracy.

Ale jak to prowadzony? To nie jest jednak tak, że uzupełniam tylko jak szukam pracy? No właśnie nie, ale o tym za chwilę co robić kiedy jednak znaleźliśmy już pracę marzeń.

W internecie znajdziecie sporą dawkę wiedzy na temat tego w jaki sposób prowadzić profil na LinkedIn. Warto poszukać za pomocą wyszukiwarki różnego rodzaju materiały na ten temat i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Ja też to zrobiłam. Po przeczytaniu kilku albo nawet kilkunastu artykułów na ten temat, po uzupełnieniu swojego profilu i obserwacji otoczenia przedstawię Wam moje wniosku na ten temat.

Najważniejsze

  • Systematyczność – nie, nie jest to żadna funkcja, która proponuje nam LinkedIn. Tę polecam wszystkim, niezależnie od  tego czy macie już profil, czy może dopiero będziecie zakładać. Nawet jeżeli nie szukacie w tym momencie pracy. Będąc obecnymi na tym portalu postawcie na systematyczność. Tylko po co jeżeli w tym momencie macie pracę i wszystko jest w porządku? Być może za rok, albo za 5 lat będziecie poszukiwać nowej pracy, a wtedy zaczyna się panika, bo nasz pamięć ma to do siebie, że często nas zawodzi, a my w pośpiechu wyszukujemy wszystkie projekty które realizowaliśmy, prace dodatkowe czy też certyfikaty i kursy. Jeżeli na bieżąco będziemy uzupełniać niezbędne informacje przy kolejnym poszukiwaniu pracy mamy wszystko gotowe.

 

  • Zdjęcie – nie ukrywajmy tego, że w dobie wszechobecnych portali społecznościowych, gdzie w większości posługujemy się obrazem będzie to mało istotny punkt. Zdjęcie jest ważne, ale oczywiście nie selfie pobrane z Instagrama, lub fota z wakacji, na której dodatkowo znajdzie się wujek Rysiek i ciocia Zenia. Nie oznacza to też, że powinniście biec do fotografa i wydawać fortunę na profesjonalne zdjęcie. Pomyślcie nad tym co ma przedstawiać i o czym informować odbiorcę. Wyobraźcie sobie profil przedszkolanki i zdjęcie, na którym ma bardzo poważną minę, ubrana jest w ciemną garsonkę, włosy spięte i wzrok sugerujący dystans. Pasuje? Raczej nie. W tym wypadku lepsze będzie zdjęcie z życzliwym uśmiechem, w ciepłych barwach i mniej oficjalnym stroju. W końcu ma to byc osoba przyjazna dzieciom, więc niech jej zdjęcie też o tym mówi.  Uzupełnieniem naszego zdjęcia profilowego będzie zdjęcie w tle. Zadbajcie o to, aby było spójne z waszą pracą, zainteresowaniami lub miało wspólny motyw z Waszym CV.

 

  • Imię i nazwisko – tylko tyle i aż tyle. W tej sekcji nie ma miejsca na ksywkę, imię bohatera ulubionej bajki czy też nazwę stanowiska jakie obecnie zajmujemy. Tylko i wyłącznie imię i nazwisko.

 

  • Nagłówek – opis najważniejszych informacji na temat naszego doświadczenia. Ponieważ ilość znaków jest tu dość ograniczona (wynosi 120 znaków) stawiałabym raczej na słowa kluczowe i hasła niż szczegółowy opis. Dzięki tym kilku słowom w łątwy sposób będzie można nas odszukać w wyszukiwarce. Na szczęście nie tylko to liczy się podczas wyszukiwania, więc nie nalezy sie przejmować, jeżeli coś się nie zmieściło. Doświadczenie i pdsumowanie zawodowe mają również wpływ na wyszukiwanie.

 

  • Wykształcenie – w tej sekcji, tak jak w standardowym CV wpisuje się szkoły, do których uczęszczaliśmy. Możemy sobie zdać pytanie, które szkoły należy wpisać? Przede wszystkim takie, które będą interesujące dla potencjalnego pracodawcy. Niekoniecznie będzie go interesować do jakiego chodziliśmy liceum czy podstawówki. Trochę inaczej sytuacja wygląda jeżeli kończymy technikum. Tutaj otrzymujemy dyplom potwierdzający nasze kwalifikacje w pewnej dziedzinie, więc jak najbardziej możemy tę szkolę tutaj umieścić.

 

  • Podsumowanie zawodowe – po uzupełnieniu będzie ono widoczne zaraz pod podstawowymi informacjami o Tobie. Zanim rekruter dojdzie do Twojego doświadczenia, może zapoznać się z podsumowaniem dotychczasowych osiągnięć. Na uzupełnienie tej sekcji macie aż 2000 znaków.

 

  • Doświadczenie – czyli to co w standardowym CV zajmuje najwięcej miejsca. W tej sekcji powinniśmy wypisać wszystkie dotychczas miejsca pracy oraz zajmowane stanowiska z dokładnym opisem obowiązków. Jak wykorzystać to miejsce?
    • Nazwa firmy
    • Zajmowane stanowisko
    • Określenie rozpoczęcia i zakończenia pracy
    • Zakres obowiązków – tutaj zatrzymamy się na chwilę. w tym miejscu nie należy pisać długiego wypracowania. Najlepiej będzie, jeżeli nasze obowiązki wypiszemy w podpunktach. Jeżeli masz jakieś osiągnięcia na dotychczasowych stanowiskach – pochwal się tym.  Nie wiesz co wpisać? Zajrzyj na profile osób które zajmują podobne stanowisko i zainspiruj się.
    • Media – portal pozwala na dodawanie różnego rodzaju mediów. Może to być zdjęcie (wymiar 800 x 273 px) w czasie pracy, link do napisanego artykułu lub nagrania na YouTube. Pamiętaj jednak, aby były to rzeczy związane dokładnie z zajmowanym stanowiskiem.
    • Odwieczny dylemat, który spędza sen z powiek wielu osobom. Czy wpisywać każdą podejmowaną pracę? I tak i nie. Warto skupić się na najważniejszych doświadczeniach zawodowych, ale z drugiej strony nie powinniśmy robić pustej przestrzeni w naszym CV. W tym wypadku roznoszenie ulotek będzie mało istotne i nie należy tego wpisywać. Jeżeli jednak podczas studiów, pracowaliście przez dłuższy okres czasu w restauracji jako np. kelner warto to dopisać, bo dzięki temu powstaje pewna ciągłość w naszych zawodowych doświadczeniach.

Ważne

  • Umiejętności i ich potwierdzenie – w serwisie LinkedIn w łatwy sposób możesz podzielić się swoimi umiejętnościami, które posiadasz. Co więcej, inni będa mogli potwierdzić to co potrafisz. Jest to bardzo istotna sekcja z dwóch powodów:
    • Przy każdej wpisanej przez nas umiejętności możemy uzyskać ich potwierdzenie od osób postronnych. Taki zabieg zwiększa naszą wiarygodność. O takie potwierdzenie możemy oczywiście poprosić naszych znajomych, ale dużo bardziej wartościowe będzie, jeżeli zrobi to osoba, która pracowała lub pracuje z nami w tej samej firmie. Pamiętajmy też, że ta funkcja działa w dwie strony i naszym znajomym lub współpracownikom będzie miło, jeżeli potwierdzicie niektóre z ich pozycji.
    • Jeżeli poszukujecie pracy portal może porównać Wasze umiejętności z innymi kandydatami na to stanowisko. Co prawda w wersji podstawowej nie mamy wszystkich informacji, ale dzięki temu możemy zobaczyć, że coś pominęliśmy albo zasugeruje to nam, że warto zacząć nauczyć się dodatkowych rzeczy. Pod tym kątem dość istotne staje się aby swoje umiejętności wybierać z podpowiedzi, aby każda pozycja była spójna z oczekiwaniami pracodawcy.

 

  • Wolontariat – jest prawie pewna, że wiele z Was, czytających ten artykuł, ma jakieś doświadczenia związane z wolontariatem. Do takich działań również jest specjalna sekcja. Nie zapominajcie o tym, że oprócz  życia zawodowego zajmujesz się czym dodatkowo. Jest to bardzo cenione przez pracodawców

 

  • Osiągnięcia – ta sekcja wymaga od nas, aby zajrzeć do szuflad i otworzyć wiele starych segregatorów. Dlaczego? To jest sekcja w któej możecie umiescic wszystkie swoje certyfikaty, projekty i wiele innych.

 

  • Sieć kontaktów – jeżeli wypełniliście już podstawowe dane na swój temat, możecie rozpocząć nawiązywanie kontaktów. Zasada działania jest bardzo podobna jaką znamy z Facebooka. Z jednej strony możemy wpisać imię i nazwisko w wyszukiwarkę i znaleźć osobę. Z drugiej strony LinkedIn będzie Ci podpowiadać kogo możesz znać, na podstawie Twojego miejsca pracy, wykształcenia czy też wspólnych kontaktów z innymi użytkownikami. Pamiętajcie, że na tym portalu liczą się głównie kontakty biznesowe, więc bez problemu możecie wysłać zaproszenie do nawiązania kontaktu do osoby, którą poznaliście na spotkaniu branżowym.

 

Na później, ale też istotne 

  • Zainteresowania –  w tej sekcji znajdziecie wszystkie marki i firmy, które są przez nas obserwowane. Sekcja ta jest umieszczona na samym końcu i z perspektywy nasze przyszłego pracodawcy wydaję się najmniej istotna.

 

  • Zainteresowanie karierą zawodową – dzięki zaznaczeniu tej opcji możecie poinformować potencjalnych pracodawców lub headhunterów o tym, że poszukujecie pracy, więc nie potraktujecie tego jako nietakt, jeżeli wyślą Wam ofertę pracy.

 

  • Podziel się wiedzą – jeżeli pracujesz w konkretnej branży, nic nie stoi na przeszkodzie, aby podzielić się swoją wiedzą z innymi osobami z sieci kontaktów. Jest na to kilka sposobów.
    • Prowadzicie bloga, a może Wasza praca wymaga od Was umieszczania publikacji w sieci? Niezależnie od wybranej opcji, każda taka publikacja powinna ujrzeć światło dzienne. Możecie udostępnić taki artykuł na swojej tablicy z zewnętrznego źródła lub zamieścić bezpośrednio w formie wpisu na portalu.
    • Dodatkowo jeżeli wasza publikacja (niezależnie czy będzie to forma pisemna, video czy też grafiki) dotyczy bezpośrednio stanowiska, które zajmowaliście, możecie ‚przypiąć’ taka publikację do konkretnego doświadczenia. Wykorzystujcie tę metodę i chwalcie się swoimi osiągnięciami całemu światu

 

  • Rekomendacje – kiedy ktoś odchodzi z pracy często prosi swojego pracodawcę o rekomendacje. Przeważnie jest to forma papierowa. LinkedIn daje Wam całkiem nowa możliwość – rekomendacje na profilu. Warto o tym pamiętać i poprosić szefa o dodanie takiej rekomendacji również w portalu. Takie rekomendacje nie muszą być tylko i wyłącznie od waszych szefów. Jeżeli zdarzyło Wam się prowadzić jakiś poboczny projekt, albo też działając jako wolontariusze to jak najbardziej możecie poprosić swoich współpracowników o taką rekomendację.

 

LinkedIn jest niesamowicie popularny w wielu krajach. W Polsce coraz więcej użytkowników się do niego przekonuje. Bo naprawdę warto. Dzięki temu portalowi w łatwy sposób możemy podtrzymać relacje biznesowe, chwalić się swoimi osiągnięciami czy tez szukać pracy. Jeżeli kochacie to co robicie to na pewno pokochacie również ten portal i będziecie w nim obecni. Nie zwlekajcie więc i odświeżcie swoje zapomniane konta lub po prostu zarejestrujcie się. Na pewno warto :)

Share.

About Author

Katarzyna Zygnerska

Leave A Reply