Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych
Nie stresuj się prezentacją

Przed wystąpieniem publicznym bardzo często denerwujemy się tym jak stworzyć odpowiednią prezentację. Od czego najlepiej zacząć? Oczywiście od ustalenia tematu prezentacji i tego, co chcielibyśmy powiedzieć! I choć wydaje się to oczywiste – kiedy to już mamy, połowa zadania naprawdę za nami :)

Pamiętajcie, że naprawdę warto ustalić dla jakiej grupy odbiorców przygotowujemy wystąpienie – jej poziom wiedzy na dany temat jest tu kluczowy. Wtedy możemy zabrać się za tworzenie. Warto pamiętać, że większość ludzi jest wzrokowcami – dużo łatwiej zapadają nam w pamięci obrazy i treści, które zobaczymy. Właśnie dlatego wykorzystujemy w czasie wystąpień prezentacje multimedialne.  Powinny one być jednak jedynie wsparciem i tłem, a nie jedynym sposobem przekazania treści.

 

W czym tworzyć

Prezentację można zrobić w starym dobrym Power Poincie, ale można też wykorzystać inne narzędzia. Obecnie mamy dość spory wybór programów, które pomogą nam stworzyć „przebojową” i atrakcyjną prezentację, która z całą pewnością zapadnie w pamięci naszych odbiorców.

  • Jednym z bardzo popularnych obecnie programów jest Prezi (moją prezentację stworzoną w tym programie – znajdziecie na dole!). Myślę, że jego główną zaletą jest mnóstwo kolorowych i niestandardowych szablonów, które przyciągają wzrok – aż chce się na nie patrzeć! Opcje programu tworzą swego rodzaju wirtualny plakat z animowanymi przejściami między slajdami. Prezentację możemy udostępnić online lub ściagnąć i używać offline.
  • Kolejnym programem, który pozwala nam udostępniać prezentacje jest SlideShare.Wystarczy jedynie założyć konto, a wrzucone przez nas pliki są przechowywane, co pozwala na wielokrotny powrót do nich i dzielenie się nimi z innymi. Zobacz prezentacje tworzone przez nas. 
  •  Nowością, którą ostatnio odkryłam jest Tiki-Toki – serwis, który pozwala tworzyć wirtualną oś czasu. Jest świetny do przedstawiania rozwoju firmy, kolejnych etapów realizacji projektu bądź przebieg naszej podróży dookoła świata. Jeśli nasze działania obejmują różne dziedziny – spokojnie! Możemy rozróżnić je kolorami a nadal będą tworzyć spójną i czytelną całość.
  • Slides to platforma, która pozwala na tworzenie prezentacji  przez kilku użytkowników z różnych rządzeń mobilnych. Oferuje również ciekawą opcję – sterowania prezentacji przez smarfona, co jest dużym udogodnieniem, jeśli w czasie wystąpienia musimy stać dalej od laptopa i nie posiadamy do niego pilota.
  • Swipe pozwala na umieszczanie w swojej prezentacji dokumenty, pliki i filmiki np.  YouTube czy Vimeo, a wszystko to za sprawą bardzo wygodnej funkcji „przeciągnij i puść”. Daje nam również możliwość stworzenia ankiety, którą nasi odbiorcy będą mogli wypełnić równieżna urządzeniach mobilnych.
  • No i na koniec znany użytkownikom Google – Prezentacje Google – proste i intuicyjne w obsłudze. Umożliwiają udostępnianie plików w różnych formatach i udostępnianie ich konkretnym użytkownikom poprzez zaproszenie bądź podanie linku do prezentacji.

IMG_8017

 

 

Co zawrzeć w prezentacji

Na początku warto opowiedzieć kilka słów o sobie, przygotować krótką autoprezentację przedstawiającą naszą wiedzę i doświadczenie, oczywiście w nawiązaniu do tematu, o którym będziemy mówić. Naszym celem jest pokazanie, dlaczego to właśnie my stoimy na środku i zostaliśmy wybrani do mówienia na ten temat. To już na początku pozwala nam zacząć budować autorytet wśród odbiorców, o który będziemy jeszcze musieli mocno zadbać w czasie realizacji prezentacji. Później możemy przedstawić ramowy program naszego wystąpienia/szkolenia – wyodrębnienie ważnych tematów, które będziemy poruszać oraz informację o ewentualnych przerwach. Warto też już na samym początku nakreślić zasady – na przykład czy uczestnicy mogą zadawać pytania na bieżąco czy raczej wolelibyśmy, żeby robić to w określonym momencie.

 

IMG_8010

 

Prezentacja nie powinna zawierać zbyt wiele tekstu– ma być przecież jedynie uzupełnieniem naszego wystąpienia. Dużo treści na slajdach odwraca uwagę uczestników od tego, co mówimy.  Warto po zakończeniu podtematu zrobić podsumowanie i wspomnieć jeszcze raz o najważniejszych sprawach – tak aby na pewno utrwaliły się w głowach słuchaczy. Nie możemy oczywiście zapomnieć o podaniu źródeł, z jakich korzystaliśmy, ewentualnie możemy również podać namiar na nas – przyda się osobom, które nie mają odwagi zadać nam pytania, bądź będą chciały w przyszłości skorzystać z naszej wiedzy czy umiejętności.

 

szkolenie

 

O czym warto pamiętać, żeby dobrze wypaść w czasie prezentacji

Na początku powinniśmy zadbać o nasz wygląd – być ubranym schludnie, czysto i w sposób, który nie będzie odwracał uwagi od treści naszego wystąpienia. Baardzo pomocne są „firmowe” gadżety – koszulki, smycze itp. Dzięki temu pokazujemy, że utożsamiamy się z naszą organizacją, firmą, a z całą pewnością nikt nie będzie miał wątpliwości kogo reprezentujemy. Jeszcze przed rozpoczęciem prezentacji nie zapomnijmy o ‚”złośliwości rzeczy martwych” – sprawdź przed samym wystąpieniem czy laptop, projektor, pilot działają, czy wszystkie pliki się otwierają a filmiki odtwarzają – oszędzisz sobie stresu w czasie prezentacji.

 

Następnie powinniśmy przygotować sobie miejsce naszego wystąpienia. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, jednak jeśli tylko mamy taką opcję – warto z niej skorzystać. Stawanie za stołem bądź biurkiem / na podwyższeniu, buduje dystans pomiędzy nami, a naszymi słuchaczami. Nasze miejsce w czasie mówienia jest równie istotne – nie chcemy przecież zasłaniać naszej własnej prezentacji czy czuć na twarzy światła projektora. Po skończeniu omawiania każdego slajdu należy dać jeszcze chwilę czasu (kilka sekund), aby mieć pewność, że został on przeczytany/zobaczony.

Dla większości osób wystąpienia publiczne nie są komfortowe i naturalne, a więc zdenerwowanie jest czymś normalnym. Musimy jednak o tym pamiętać i starać się pamiętać zarówno o naszej gestykulacji, jak i tempie mówienia. Kontakt wzrokowy też jest wyjątkowo ważny! Dzięki niemu osoby, które przyszły nas posłuchać, poczują się zauważone i docenione. I uśmiech! To klucz do serc prawie wszystkich :) Jednak jeśli nie jesteśmy pewni jakości naszych żartów – lepiej ich sobie oszczędzić!

 

No i jeszcze bardzo ważna zasada – nie zmyślaj! Jeśli czegoś nie wiesz – przyznaj się. To nie wstyd – jesteśmy tylko ludźmi. „Bardzo dobre pytanie – dopytam,doczytam, ustalę i dam Ci znać po przerwie!”. Kiedy nie jesteś czegoś pewny, doskonale da się to wyczuć – nie trać autorytetu, na który pracowałeś przez całe wystąpienie!

 

Mam nadzieję, że te kilka rad wyniesionych z wielu szkoleń, które prowadziłam i też z tych, w których uczestniczyłam – pomogą Wam mniej stresować się w czasie zajeć a uczestnikom wynieść maksymalnie dużo wiedzy.

 

Źródło zdjęcia z nagłówka

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.