Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych
Jak działa grywalizacja w wolontariacie? Case Polichromu

Kiedy rozpoczynaliśmy przygodę z grywalizacją, nie spodziewaliśmy się aż takich efektów: od grudnia 2014 do kwietnia 2016 w nasz projekt zaangażowało się niemal tysiąc wolontariuszy z ponad 40 szkół, którzy zorganizowali ok. 180 akcji! A były wśród nich m.in. koncerty, pikniki integracyjne czy nawet kampanie społeczne.

W Regionalnym Centrum Wolontariatu w Katowicach jednym z naszych głównych celów jest promowanie wolontariatu wśród młodzieży w województwie śląskim. Od kilku lat stale współpracujemy ze szkolnymi klubami wolontariatu.

Dlaczego grywalizacja?

Jakiś czas temu przeprowadziliśmy badania w katowickich gimnazjach i liceach. Wynikało z nich, że wśród młodzieży nie ma mody na wolontariat. Co prawda wielu uczniów ma doświadczenia związane z wolontariatem, ale rzadko się nimi chwalą. Dlaczego? Rówieśnicy często traktują tych aktywnych z lekkim przymrużeniem oka – bo po co pracować za darmo?

Z badań można wyciągnąć konstruktywne wnioski. Po pierwsze dużo większym zainteresowaniem młodzieży cieszy się wolontariat akcyjny niż stały. Po drugie – uczniowie oczekują, że wolontariat okaże się nie tylko pracą, ale także w jakiś sposób zabawą. Stąd m.in. taka popularność Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Skoro potencjał tkwi w akcyjności i zabawie, zaprosiliśmy do współpracy specjalistów od grywalizacji i tworzenia gier. Tak powstał…

Polichrom

PolichromDSImalePolichrom, czyli gra dla szkolnych klubów wolontariatu z województwa śląskiego. Pierwsza edycja rozpoczęła się w grudniu 2014 roku i trwała do czerwca 2015. Druga zaczęła się w październiku 2015.

O co chodzi w grze? Uczestnicy realizują 3 duże misje, wiele mniejszych wyzwań oraz szybkich zadań – tzw. tasków. Wszystkie są w jakiś sposób powiązane z wolontariatem.

Realizując misje, uczniowie organizowali akcje wolontariackie takie jak: koncerty charytatywne, pikniki integracyjne czy zamalowywanie rasistowskich haseł na murach. W ramach wyzwań m.in. nagrywali krótkie filmiki, szukali w swojej okolicy aktywnych seniorów, zachęcali do wolontariatu chłopaków.

Szkolne kluby wolontariatu za realizację misji, wyzwań i tasków otrzymują punkty. Ranking drużyn jest dla wolontariuszy dodatkową motywacją do działania.

Wszystkie podstawowe informacje o grze, w tym zasady, fabuła, misje i wyzwania czy ranking drużyn znajdują się na stronie www.polichrom.pl. W serwisie każda ze szkół ma także swoją podstronę, na której zamieszcza aktualności dotyczące działań wolontariuszy.

Ważnym miejscem dla uczestników jest także fanpage Polichrom na Facebooku. Zamieszczamy tam nie tylko aktualności związane z grą czy relacje z aktywności drużyn, ale także inspiracje do działania.

Akcje organizowane przez uczniów znajdują odzwierciedlenie w wirtualnym świecie gry. W skrócie: uczestnicy poprzez wolontariat wytwarzają życiodajny pierwiastek – Polichrom. Jest on swego rodzaju antidotum dla Monochromu – toksycznego pierwiastka, który zagraża naszej cywilizacji. W grze pojawiają się m.in. Polska Agencja Syntezy Polichromu, profesorowie: Składkowski i Eisenkosch, a także niemiecki piosenkarz Kurt Jagermeister.

Zaangażowanie w fabułę

Dużym wyzwaniem okazało się zaangażowanie uczniów w samą fabułę gry. Dlatego też nie poprzestaliśmy na suchym opisie wydarzeń na stronie internetowej – w pierwszej edycji szkolne kluby wolontariatu otrzymały list od prof. Składkowskiego – prezesa Polskiej Agencji Syntezy Polichromu. W drugiej – przygotowaliśmy spot wideo z wprowadzeniem do fabuły. Spot pokazywaliśmy w każdej szkole, która uczestniczy w projekcie. Tak wygląda jego skrócona wersja:

Na początku drugiej edycji wykorzystaliśmy w niestandardowy sposób Instagrama, na którym przygotowaliśmy dla uczestników swego rodzaju szyfr. Ten „szyfr” to specjalne konto, na którym wolontariusze analizowali wzór chemiczny związków monochromowych, które pojawiły się na dalekiej Islandii. W tym wyzwaniu należało „przeklikać” kilka połączonych ze sobą kont. (na poszczególnych obrazkach otagowane były kolejne konta, zawierające dalsze wskazówki). A wyglądało to w ten sposób:

PolichromDSIinsta

Content użytkowników

Zawsze bardzo nas cieszy content tworzony przez uczestników. Wolontariusze zamieszczają w social media filmy, zdjęcia, a także swoje wrażenia związane z grą. Cały czas oficjalnym hashtagiem gry jest #Polichrom, ale w pewnym momencie pojawi się drugi – #GramyDbamyPomagamy – wymyślony zresztą przez samych uczniów. Wyjątkowe były dla nas te zdjęcia i film, które pokazywały zaangażowanie i w wolontariat i w fabułę gry. Przykładowo: tak wolontariusze z Żor zapowiadali jedną ze swoich akcji:

https://www.youtube.com/watch?v=2V-V_uRtj6w

Łącząc online z offline

Komunikacja tylko przez Internet to jednak za mało. Kluczowy dla powodzenia projektu okazał się osobisty kontakt z uczestnikami. Animatorki wolontariatu odwiedzały wszystkie szkoły – prowadziły w nich warsztaty, spotkania, motywowały i inspirowały do działania, wreszcie – brały udział w akcjach.

animacyjne

Trudno byłoby jednak przeprowadzić tradycyjne szkolenia dla wszystkich uczestników. Zdecydowaliśmy się więc na formę zdalną – przeprowadziliśmy webinaria. Dotyczyły one takich tematów jak: efektywna praca w grupie, promocja, zarządzanie eventami czy pozyskiwanie funduszy na działania szkolnych klubów wolontariatu. Nagrania są dostępne online dla wszystkich zainteresowanych.

Efekty…

robią wrażenie! Przez 14 miesięcy gry nasi uczestnicy zorganizowali ok. 180 akcji. Niektóre z nich były naprawdę wyjątkowe.

Misja3_Gimnazjumnr3wZywcuW Bytomiu szkolny klub wolontariatu przygotował dla najmłodszych bajkową grę terenową. Przedszkolaki miały za zadanie m.in. wypicie zielonego koktajlu Shreka, przejechanie labiryntu Alicji z Krainy Czarów czy złowienie rybek ze stawu Syrenki Ariel.

Gimbus700„Gimbus to nie łobuz” – pod takim hasłem uczniowie Gimnazjum nr 11 w Tychach zorganizowali kampanię społeczną. Zaczęli od ankiety wśród dorosłych mieszkańców miasta. Jej efekty nie były zaskakujące – dorośli często uważają, że młodzież w tym wieku jest niegrzeczna, całe dnie siedzi przed komputerem i niczym się nie interesuje. No to wolontariusze w specjalnym spocie oraz na plakatach pokazali zupełnie innych gimnazjalistów!

Wolontariusze z Gimnazjum nr 1 w Lublińcu nagrali piosenkę „Hamulec przeciw hejtowi”. Zobaczcie sami!

A w Gimnazjum nr 2 w Tychach namalowali na murach szkoły mural solidarności z osobami z zespołem Downa.

Ostateczne starcie z Monichromem…
jeszcze przed nami! 25 kwietnia na ulicach Katowic organizujemy grę miejską, po której zaprosimy uczestników na galę podsumowującą do Muzeum Śląskiego. Już teraz jednak czujemy, że druga edycja zbliża się do końca. Tak jak i nasi uczestnicy…

Wiadomość od pani Bogny - nauczycielki z Żor

(wiadomość od pani Bogny Jurkowskiej – nauczycielki z Gimnazjum nr 2 w Żorach)

Projekt „Wolontariat? Gram w to!” jest realizowany przez Regionalne Centrum Wolontariatu w Katowicach, w partnerstwie z Islandzkim Czerwonym Krzyżem, w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.