Zaistniej na Facebooku
Dlaczego fanpage, a nie profil osobowy?
Facebook ma miliony użytkowników na całym świecie. Osoby, które zarejestrują się na portalu, mogą dodawać posty na własnej osi czasu, ale też tworzyć strony dotyczące różnego rodzaju produktów, wydarzeń, firm itp. Osie czasu przeznaczone są do użytku w celach osobistych, reprezentują konkretną osobę, dlatego chcąc zaistnieć jako organizacja na Facebooku, nie możecie utworzyć profilu osobowego tylko specjalną stronę – fanpage. Takie strony wyglądają bardzo podobnie do osi czasu użytkowników, jednak mają spełniać nieco inną funkcję, dlatego wyposażone są w specjalne narzędzia.
Przydatny link
Więcej informacji na temat stron oraz różnic pomiędzy nimi i osobistymi osiami czasu znaleźć można w jednym z działów pomocy Facebooka, pod adresem: https://www.facebook.com/help/217671661585622/
Zakładamy fanpage
Pierwszy krok uzależniony jest od tego, czy macie na Facebooku swoje konto. Jeśli tak, to po zalogowaniu się do portalu, wybieracie z menu po lewej dział strony, a następnie klikacie w polecenie utwórz stronę, które znajduje się w prawym górnym rogu okna.
Jeśli nie korzystaliście dotąd z Facebooka i nie chcecie mieć swojego profilu osobowego, to na stronie głównej portalu (tej, na której należy podać dane do logowania) wybierzcie opcję Utwórz stronę dla gwiazdy, zespołu lub firmy, znajdującą się na dole. Żeby prowadzić fanpage nie trzeba mieć swojego profilu na Facebooku, warto jednak przemyśleć utworzenie takiego konta, ponieważ posiadając profil, macie więcej możliwości, w tym w zakresie promowania swojej strony wśród znajomych.
Poproszeni zostaniecie o wpisanie nazwy oraz o zaakceptowanie regulaminu stron na Facebooku – koniecznie zapoznajcie się z nim!
Nazwa – warto dobrze się zastanowić
Ważne: Pamiętajcie, żeby w nazwie nie nadużywać wielkich liter (wyjątek stanowią akronimy) oraz niepotrzebnych znaków interpunkcyjnych.
Zakładamy konto
Jeśli nie byliście dotąd użytkownikami Facebooka, to po nadaniu nazwy, ukaże się Wam okno, w którym możecie utworzyć tzw. konto biznesowe, umożliwiające Wam prowadzenie strony, nie dające jednak takich samych możliwości, jak profil osobowy. Wypełnijcie odpowiedni formularz, a następnie postępujcie zgodnie ze wskazówkami. Gdy pokonacie wszystkie kroki, ukaże się Wam dział Skonfiguruj stronę.
Konfiguracja
Dział ten składa się z kilku zakładek.
– Informacje
– Zdjęcie profilowe
Wszyscy użytkownicy i strony mają takie zdjęcie. Wyświetla się ono przy dodawanych postach i komentarzach, dlatego powinno jednoznacznie się z nami kojarzyć. Jako zdjęcie profilowe możemy wybrać zdjęcie, które mamy na dysku lub zaimportować fotografię ze strony internetowej.
– Dodaj do ulubionych
W tej części Facebook zachęca nas do dodania swojej strony do ulubionych, dzięki czemu uzyskamy łatwy i szybki dostęp do niej. Nie zapomnijcie polubić naszych stron.
– Dotrzyj do większej liczby osób
Ostatnia zakładka to zachęta do skorzystania z metod płatności. Możecie zdecydować się na tę opcję, ale nie jest to koniczne.
Wygląd strony – dwie zasadnicze części
Panel administratora – najważniejsze opcje
– W okienku powiadomienia pojawiały się będą informacje o tym, kto polubił lub skomentował post oraz do ilu odbiorców ten post dotarł.
– W okienku obok znajdziecie wiadomości, które fani będą do Was kierować, a w dziale polubienia – listę osób, które polubiły stronę.
– Warto korzystać z działu statystyki (dostępny dopiero przy 30 fanach) oraz sprawdzić, w dziale Podpowiedzi dotyczące strony, jak można sprawić, żeby fanpage stał się bardziej popularny.
W prawym górnym rogu panelu administratora znajdziemy jeszcze cztery przyciski.
– Wybierając odpowiednią opcję z rozwijanej listy Edytuj stronę, możecie zaktualizować najważniejsze informacje, zmienić ustawienia, zarządzać uprawnieniami administratorów, skorzystać z dziennika aktywności lub sprawdzić, kto znalazł się na liście zablokowanych użytkowników.
– Wybierając przycisk Zbierz publiczność, znajdziemy narzędzia służące do zwiększenia popularności strony, a w dziale pomoc – podpowiedzi i różnego rodzaju wskazówki.
– Ostatni przycisk służy do ukrycia widoku panelu administratora oraz wrócenia do tego widoku.
Mamy stronę. Co dalej?
– Na etapie konfiguracji strony dodaliśmy zdjęcie profilowe, konieczne jest jeszcze dodanie zdjęcia w tle.
Pamiętajcie, że powinno to być zdjęcie nawiązujące do działalności NGO, sprawdzi się więc np. pamiątkowe zdjęcie wolontariuszy lub fajna grafika z informacją o tym, ile pieniędzy zebraliściedo tej pory.
– Miejcie na uwadze wymagania technologiczne – zdjęcia w tle muszą mieć co najmniej 399 pikseli szerokości, dlatego konieczne może się okazać dokonanie obróbki wybranego zdjęcia w programie graficznym.
– Zdjęcie w tle, tak samo jak zdjęcie profilowe, można zmienić w dowolnym momencie.
Informacje
Jednym z ważniejszych elementów strony jest dział informacje. Warto, żeby znalazły się w nim najistotniejsze dane dotyczące organizacji – przede wszystkim dane kontaktowe. Jeśli chcecie, możecie się także pochwalić wynikami dotychczasowych zbiórek.
Zdobywamy popularność
Aktualności
Nie ma nic gorszego na Facebooku niż strona, na której znajdują się nieaktualne informacje. Pamiętajcie, że jeśli już się decydujecie na założenie fanpage’a, musicie nim odpowiednio zarządzać, dodając regularnie nowe posty.
O czym warto pisać?
Oczywiście przede wszystkim o tym, co robicie:
– o przygotowaniach do wydarzeń, o planowanych atrakcjach,o ich przebiegu. Warto również udostępniać nowinki, dzięki którym Wasi fani dowiedzą się co słychać w Waszej organizacji. To jednak nie wszystko. Możecie potraktować fanpage jako platformę do wymiany informacji z wolontariuszami, przypominając im postami o tym, że są dla Was ważni i potrzebujecie ich pomocy.
Uwagę fanów na pewno przykują zdjęcia – warto o tym pamiętać!
Można zaplanować!