Muzyka w służbie NGO
O tym, że muzyka ma wielką moc i łączy ludzi nie trzeba nikogo specjalnie przekonywać. Wielokrotnie to właśnie muzyka była nośnikiem różnorodnych idei i potrafiła zjednoczyć społeczeństwo i nieźle namieszać w historii. Jednak czy może ona pobudzać, inspirować i prowadzić do zaangażowania w działania na rzecz NGOsów? Oczywiście, że tak!
Jak organizacje pozarządowe mogą wykorzystać potencjał kryjący się w muzyce i Internecie jednocześnie?
Warto zwrócić się ku Spotify, czyli serwisowi oferującemu dostęp do muzyki w strumieniu. Ta ciesząca się coraz większą popularnością na rynku usługa, skupia wokół siebie już ponad 40 mln użytkowników z 56 państw, w tym 10 mln subskrybentów konta Premium. O tym, że połączenie tej usługi i 3 sektora może przynieść wiele korzyści przekonują i pokazują sami twórcy.
Interesującym przykładem takiej kooperacji jest projekt fundacji ONE, której współzałożycielem jest frontman grupy U2, Bono. Kampania pod nazwą agit8 ma na celu zmobilizowanie do walki ze skrajnym ubóstwem, głównie w kontekście czerwcowego spotkania grupy państw G8. Inicjatywa ta skoncentrowała wokół siebie wielu znanych artystów, którzy nagrali całkiem nowe wersje pieśni które zmieniły świat. Z tej okazji powstała specjalna playlista, zawierająca sztandarowe protest songi. Możliwość jej udostępniania poprzez Fb i TT pozwala w łatwy
sposób na włączenie się do akcji.
Niezwykle ciekawie prezentuje się pierwsza fundraisingowa appka, którą Spotify wraz z JustGiving odpaliło w marcu. Celem Guilty Pledgers, bo o niej mowa, jest powiązanie dawania z dobrą zabawą poprzez tworzenie i dzielenie się ulubionymi utworami. Ale jak to działa? Zaczynamy od wybrania jednej z 13 000 organizacji charytatywnych zarejestrowanych na platformie JustGiving. Następnie zapraszamy znajomych do udziału w wyjątkowej dobroczynnej imprezie. W zamian za dokonanie drobnej opłaty mamy możliwość dodawania do playlisty swoich szlagierów. Ty już wiesz, jaki kawałek byś wybrał/a? ;)
Atrakcyjna jest również kampania Playlust, za którą stoi organizacja Lifebeat, zajmująca się edukacją i profilaktyką z zakresu AIDS. Co w niej szczególnego? Program ten jest skierowany przede wszystkim do młodych ludzi, by zwrócić uwagę na problemy związane z HIV/AIDS. Wystarczy, że użyjesz specjalnego kodu znajdującego się na opakowaniach prezerwatyw, rozdawanych przez Lifebeat, a otrzymasz ośmiogodzinny, nielimitowany dostęp do specjalnie przygotowanych playlist. Sex bez reklam, bez HIV. Prosto, przyjemnie i pożytecznie.
Przykładowa Playlust’a
Rosnąca w szybkim tempie popularność Spotify w Polsce ( obecnie ponad pół miliona użytkowników) pozwala wierzyć, że także w kraju nad Wisłą doczekamy się spektakularnych kampanii, których głównym środkiem przekazu będzie muzyka, skoro już teraz wiele artystów współpracuje z organizacjami pozarządowymi. Może więc nadszedł czas, by wspólnie podjąć ten temat?