Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych
Internet i sztaby – strona www

Dlaczego warto mieć www? Z pewnością adresu naszej fundacyjnej strony nie trzeba Wam przypominać. To tutaj znajdujecie wszystkie wiadomości dotyczące Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. To centrum informacji dostępne dla Was non stop, o każdej porze dnia i nocy. Tak jak Wy szukacie informacji na temat działań u nas, tak Wasi wolontariusze i mieszkańcy Waszego miasta – będą szukać takich informacji na Waszej stronie. 

Jak, żeby było dobrze?
Ciekawa i oryginalna zawartość strony www Waszego Sztabu jest podstawą. Dobra strona internetowa Sztabu powinna zawierać informacje o tym jaki jest cel tegorocznego Finału WOŚP, co dzieje się w Sztabie (aktualności), dane kontaktowe do Szefa Sztabu lub kogoś z jego ekipy oraz wiadomości skierowane do Waszych wolontariuszy (informacje co, gdzie i kiedy).

Swoją stronę możecie także rozbudować o galerię, informację o sponsorach czy linki do aplikacji, z których korzysta Sztab żeby się zareklamować (np. Facebook,  Instagram itd.). To wszystko dodatkowo ją uatrakcyjnia! Pamiętajcie, że najciekawsze wiadmości to aktualne wiadomości. Starajcie się dodawać regularnie kolejne newsy i bądźcie na bieżąco! Cały czas możecie posiłkować się naszą stroną – www.wosp.org.pl

 

Treść to jedno, a wygląd to drugie, czyli jak ważna jest grafika
W przypadku witryn internetowych to, co widzimy na pierwszy rzut oka jest bardzo istotne. Można zastosować proste programy graficzne (http://www.picmonkey.com/http://pixlr.com), które pomogą nam stworzyć własne banery, tak aby strona www stała się atrakcyjna i dodatkowo była kojarzona z Waszym miastem i Fundacją WOŚP. Dlatego używajcie obrazków, zdjęć i banerów. Część gotowych materiałów znajdziecie na stronie WOŚP. Jeśli będziecie przygotowywać grafiki samodzielnie, pamiętajcie, by były utrzymane w temacie Finału, by zawierały temat Finału i informację w jakim mieście działacie.

Strona główna i podstrony
Najczęściej wyszukiwane są aktualności. Internauci chcą wiedzieć na bieżąco ile pieniędzy już zostało zebranych i co aktualnie dzieje się na aukcjach organizowanych przez sztab. To właśnie te informacje powinny być widoczne od razu po wejściu na Waszą witrynę internetową. Na głównej stronie najwięcej miejsca powinny zajmować nowinki, które muszą być dodawane na bieżąco. Nie zapomnijcie też podać namiarów na siebie – ludzie z pewnością będą chcieli się z Wami skontaktować.

Linki, linki, linki…
Jest kilka linków, o których powinniście pamiętać i które powinny być na Waszej stronie www:
www.wosp.org.pl – Fundacja WOŚP
www.aukcje.wosp.org.pl – aukcje internetowe WOŚP w serwisie Allegro
www.siemashop.pl – sklep z gadżetami WOŚP. Pamiętajcie – każdy zakup w sklepie wspiera działania Fundacji!
www.kreciola.tv – video finałowe – tu znajdziecie filmy dotyczące Finału WOŚP

Pamiętajcie też o linkach do stron internetowych sponsorów, dzięki którym działa Sztab i podlinkowanie portali społecznościowych, z których Sztab korzysta (Google+, Facebook czy Instagram). Podstron powinno być jak najwięcej, ponieważ zwiększają popularność strony, ale muszą mieć też wartość merytoryczną. Każda z nich powinna być opatrzona unikalnym tytułem i opisem, aby ułatwić nawigację na stronie. W treści strony warto stosować nagłówki, pogrubienia. Poprawiają one czytelność strony – warto ich używać.

Cel Finału
Co roku inny, co roku bardzo ważny. Dlatego istotne jest, żeby wszyscy uczestniczący w styczniowej zbiórce wiedzieli, na co zbierane są środki. Ta informacja powinna też być widoczna na głównej stronie w postaci np. baneru, który będzie można pobrać z naszej strony. Stwórzcie też zakładkę „Cel Finału” lub „Na co gramy?” – każdy będzie mógł przeczytać więcej o tym, na co zbierane są pieniądze w 2016r.

Wolontariusze
Stwórzcie podstronę dla Waszych wolontariuszy. Tam powinny znajdować się informacje: jak zostać wolontariuszem, jakich zasad przestrzegać, gdy już się nim jest. Pamiętajcie też o dołączeniu regulaminu i video z instrukcją dla wolontariuszy. W tej zakładce jest też miejsce na podanie daty i godziny obioru identyfikatorów i puszek finałowych oraz miejsc i terminów spotkań. To tutaj możecie też podziękować Waszym wolontariuszom za pomoc w tworzeniu Finału WOŚP. Pamiętajcie! Bez nich Finału by nie było!

Dane kontaktowe
Adres, telefon, e-mail do Sztabu, telefon i e-mail szefa i zastępcy szefa Sztabu, kontakt do osoby zajmującej się wolontariuszami, mediami i aukcjami. Dajcie szansę, by się z Wami skontaktować! Pamiętajcie też o społecznościach – dajcie znać gdzie jesteście w social media.

Galerie
Zdjęcia na stronie cieszą się dużym powodzeniem. Byłoby najlepiej, gdyby aktualną pulę finałowych zdjęć umieścić na stronie i aktualizować przez cały dzień kwestowania. Prócz tego warto zamieścić galerie zeszłoroczne, które będą dostępne w witrynie przez cały rok, tak, aby każdy, nawet przypadkowy odwiedzający mógł je zobaczyć.

„Grają z nami” – pamiętajcie o sponsorach
Najczęściej to właśnie sponsorzy przychodzą z pomocą i przekazują środki na funkcjonowanie Sztabu. Umieśćcie na swojej stronie informację kim są, podziękujcie im za wsparcie.

Imprezy towarzyszące i aukcje
Tu możecie umieścić informacje o “Światełku do nieba”, koncertach, akcjach i warsztatach organizowanych przez Wasze miasto w dniu Finału. Wpiszcie tu terminy wszystkich eventów, które wspomagają Wasze miasto w tworzeniu Finału. Dodajcie linki do aukcji, na których można licytować przedmioty, z których dochód przekażecie dla WOŚP.

A na dodatek…
Niektóre Sztaby decydują się umieścić na głównej stronie widok z kamery online, dzięki której każdy może zobaczyć ich pracę na żywo (np. Sztab w Sochaczewie korzysta z kamery online i Sztab w Lublinie).
Czat/shoutbox może zostać umieszczony w postaci małego okna na stronie głównej, dzięki czemu każdy może do Was coś napisać. Dzięki temu uzyskacie też cenne uwagi i opinie od odwiedzających.

Bądźcie kreatywni i pomysłowi. Szukajcie w Waszym otoczeniu osób, na których pomoc i wsparcie możecie liczyć. Jeśli sami nie dacie rady stworzyć swojej strony, zawsze możecie założyć blog – wykorzystać gotowy, darmowy system porządkowania treści (np. wordpress, blogger.pl) , który będzie dla Was świetnym rozwiązaniem, jeśli dopiero zaczynacie swoją przygodę z internetem.

Powodzenia i czekamy na Wasze www!

Natalia Krysiak,
wolontariuszka Pokojowego Patrolu i Now! Go Online

tekst uaktualniony 30.10.2015 r.

Zdjęcie w nagłówku pokazuje pracę w dziale prasowym Fundacji. Na Waszych stronach nie zapomnijcie pokazać jak działa Wasz sztab.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.