Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych
Grające schody, eliksiry i wirtualny żonkil – po konferencji o grywalizacji w Katowicach

Grywalizawcja to coraz popularniejszy trend, również wśród organizacji pozarządowych. Fundacja Orange wydała podręcznik grywalizacji, a Regionalne Centrum Wolontariatu w Katowicach zorganizowało konferencję na ten temat.

Konferencja „Wolontariat? Gram w to! Grywalizacja w szkole i trzecim sektorze” Odbyła się 24 października w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach. Była teoria, były case’y, były warsztaty – w grupach wypracowywali zarysy własnych gier.

Czym jest grywalizacja? Najprościej – to wykorzystywanie mechanizmów znanych z gier w sytuacjach, które grami nie są. Już od jakiegoś czasu grywalizację wykorzystuje się w biznesie. Wg Havard Business Review jest ona jednym z wiodących trendów marketingowych na drugą dekadę XXI wieku. W organizacjach pozarządowych grywalizację można stosować m.in. do motywowania wolontariuszy czy angażowania beneficjentów.

Przykłady wykorzystania gier i grywalizacji w projektach non profit pokazywała na konferencji Katarzyna Pikuła. Bardzo kreatywny, choć również wysokobudżetowy przykład pochodzi ze Sztokholmu – na poniższym filmie możecie zobaczyć, w jaki sposób zachęcano mieszkańców do korzystania ze zwykłych schodów zamiast schodów ruchomych:

O tym, że grywalizacja nie musi oznaczać wysokich nakładów finansowych i że w zasadzie może ją stosować każdy, przekonywała Anita Dzik. Nauczycielka z Zespołu Szkół Integracyjnych nr 1 w Katowicach wprowadziła do lekcji matematyki element fabularny w postaci „wyprawy po Skarb Pitagorasa”. W wyprawie uczniom pomagają „eliksiry i skille”. Eliksiry działają jednorazowo (jest np. eliksir „Nie chcę tej oceny”), skille można wykorzystywać do końca roku (np. „Nie odrabiam zadań domowych w piątki”). Celem gry było zachęcenie uczniów do udziału w zajęciach dodatkowych i cel ten udało się osiągnąć. Koszty tej inicjatywy to tylko druk i kolorowe karteczki.

Jakub Cikała prezentował koncepcję 6D gamifikacji wg prof. Kevina Werbacha. W skrócie, przygotowując własny projekt, powinniśmy przejść następujące etapy:
1. Definiujemy cele – co chcemy osiągnąć i dlaczego akurat poprzez gamifikację?
2. Nakreślamy zachowania docelowe odbiorców
3. Opisujemy graczy
4. Opracowujemy „pętlę aktywności”
5. Nie zapominajmy o zabawie
6. Dobieramy odpowiednie narzędzia.

Poza wykładami uczestnicy pracowali warsztatowo – grupy wypracowywały koncepcje gier społecznych i edukacyjnych. Jedna z powstałych gier zachęcała uczniów do czytania – zakładała mierzenie w metrach / kilometrach grubości grzbietów przeczytanych książek. Inna promowała wolontariat, wykorzystując aplikację na smartfona, w której hoduje się wirtualne żonkile. Kreatywnych pomysłów było dużo więcej!

A już wkrótce szykuje się kolejny ciekawy grywalizacyjny case – Regionalne Centrum Wolontariatu w Katowicach rusza z grą dla szkolnych klubów wolontariatu.

Prezentacje prelegentów z konferencji można znaleźć na stronie Regionalnego Centrum Wolontariatu w Katowicach.

Konferencja odbyła się w ramach projektu „Wolontariat? Gram w to!” realizowanego przez Regionalne Centrum Wolontariatu w partnerstwie z Islandzkim Czerwonym Krzyżem i przy współpracy z Pełnomocnik Marszałka Województwa ds. Organizacji Pozarządowych i Równych Szans, w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
Patroni honorowi konferencji: Marszałek Województwa Śląskiego, Śląski Kurator Oświaty, Prezydent Miasta Katowice
Patron medialny: Now Go Online

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.