Czy UX jest ważny dla NGO? Relacja z UXPoland
Jesteśmy po UX Poland, jednej z największych i cieszących się najlepszą sławą konferencji UX w Europie. Jakie są nasze wrażenia? Czy na takich wydarzeniach jest miejsce dla NGO? Czy user experience może dotyczyć organizacji pozarządowych, a jeśli tak, to w jakim stopniu?
Opowiada nasza ekipa WOŚP: Ola Zawada, Anna Orzech, Jagoda Czerwiec i Karolina Rojek.
Dziewczyny, opowiadajcie jak po konferencji!
Ania: Bardzo dobre wrażenia! Cieszę się, że mogliśmy jako WOŚP i Dobra Strona Internetu pojawić się tam i dowiedzieć więcej na temat projektowania w bardzo szerokim rozumieniu. Myślę, że cały nasz zespół znalazł masę inspiracji, jak lepiej dbać o przyjaciół naszej Fundacji i jak dostarczać im informacji i dobrych emocji.
Ola: Konferencja otworzyła mi oczy na wiele zjawisk, o których nie miałam pojęcia i zainspirowała do tego, by dowiedzieć się więcej o użytecznej stronie nowoczesnego designu.
Jednym z tematów spotkania była odpowiedzialność projektanta. Jak to rozumiecie?
Ola: Widzę tę odpowiedzialność, jako tendencję / potrzebę podejmowania działań, które miałyby służyć celom niekomercyjnym, i kreowaniu postawy projektanta, jako osoby świadomej społecznie, która też, firmując swoim nazwiskiem pewien projekt, ponosi odpowiedzialność za jego funkcjonalność.
Karolina: Tu ważne jest dla mnie to, co Ola powiedziała w prezentacji. WOŚP działa posiłkując się pozytywną energią, ale także transparentnością. Bierzemy odpowiedzialność za każdy projekt, aplikację. To jak będziemy mówić o 24. Finale WOŚP, ma realne odbicie w tym, ile zbierzemy podczas 25. Finału. W jednej z naszych aplikacji uczymy jak udzielać pierwszej pomocy, jak ratować życie. Myślę, że poczucie odpowiedzialności mocno odczuwa się właśnie w takich projektach.
Ania: Ostatnio coraz więcej komercyjnych firm, instytucji czy właśnie spotkań zaczyna zwracać uwagę na temat odpowiedzialności, etyki swoich działań. To naprawdę warte doceniania. Bardzo podobało mi się stwierdzenie, które przyświecało konferencji – „Design is a superpower. But with great power comes great responsibility. We are what we do. Let’s be wise”. Znakomite, prawda? Co więcej – to, że partnerem wydarzenia były NGOsy – WOŚP, Amnesty International i FRSI – pokazuje szacunek organizatorów dla świata #nonprofitPL i odpowiedzialność za podjęcie właśnie tego tematu.
Właśnie, a co z organizacjami pozarządowymi na takich wydarzeniach? Myślicie, że warto się na nich pojawiać i jest tam przestrzeń dla NGO?
Ania: Jesteśmy specyficznym podmiotem, ale my też działamy na rynku i powinniśmy zdobywać wiedzę, jak usprawniać naszą pracę, jak lepiej ją komunikować czy też jak lepiej projektować usługi dla beneficjentów naszych działań. Takie spotkania to także możliwość poznania nowych, ciekawych ludzi, którzy mogą włączyć się w nasze działania.
Karolina: NGO ma takie same potrzeby i narzędzia jak biznes, więc nasza obecność na konferencjach branżowych powinna być zupełnie normalna. Robimy to samo, co firmy, mamy tylko inne cele :)
Ania: Podczas UXPoland mieliśmy okazję, by opowiedzieć o tym jak my rozumiemy kreowanie doświadczeń (https://katch.me/Kreciolatv/v/8f8956c9-9742-3d68-8631-78deed780cdb), a także w jaki sposób partner naszej Fundacji – Logisfera Nova stara się poprawić troskę o pacjentów i ich odbiór pobytu w szpitalu w Olsztynie. Cieszymy się, że jako NGO, mogliśmy się podzielić swoim doświadczeniem.
Które wystąpienie było dla Was najcenniejsze podczas konferencji?
Ola: Wystąpienie Jeffa Gothelfa było bardzo uniwersalne i to, co mówił można odnieść nie tylko do UX i projektowania – można z niego wynieść wiele wiedzy na temat zarządzania projektem i spojrzeć na swoją własną pracę z innej perspektywy.
Ania: Na pewno bardzo ważny problem podniósł Avi Itzkovitch, który pochylił się nad technologiami bez tradycyjnego interfejsu. Z jednej strony ta „niewidzialność” sprawia, że są one tylko środkiem do zaspokojenia naszych potrzeb i nie skupiamy się aż tak na wchodzeniu z nimi w interakcję. Natomiast z drugiej strony dostrzegliśmy, jak cienka jest granica i jak łatwo małymi krokami może doprowadzić do tego, że całe nasze życie oddamy w ręce technologii.
Istotne z punktu widzenia organizacji non profit była także opowieść Franco Papeschi, który podzielił się swoimi doświadczeniami ze współpracy z NGOsami z Afryki. Jego prezentacje poruszające tę tematykę znajdziecie na slideshare (http://www.slideshare.net/bobbywatson/multichannel-service-design-the-african-way-euro-ia-2012-version_.
Jagoda: Prezentacja Lei Simpson idealnie według mnie wpasowała się w temat odpowiedzialności projektanta. Można stworzyć coś, dzięki czemu firma zarobi miliony, ale czy to będzie etyczne? Pomyśl również, ile może na tym stracić. Simpson zwróciła uwagę na to, że wszystko w odpowiednich rękach można przekuć w dobro, dlatego zachęcam do zajrzenia na polecaną przez nią stronę http://darkpatterns.org.
Dziękujemy UXPoland za świetną współpracę i mamy nadzieję – do zobaczenia za rok!
Zdjęcia: materiały prasowe UX Poland
Wideo: Kręcioła.TV