Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych
Chmura pomysłów a strategia social media

Choć ostatnio dużo ”Pieseła”, to jednak statystycznie koty rządzą w sieci – z tym chyba nie da się polemizować, prawda? Stanowią one niewyczerpalne źródło odwołań, szczególnie, gdy zaczyna brakować pomysłów na tworzenie wartościowej treści tzn. contentu. Kot w poniedziałek, kot w piąteczek, kot o poranku i wieczorem. Wystarczą maślane czarne oczy, dwie przykurczone łapki i już u większości osób robi się miękko na sercu i jak tu nie dać lajka ? Na szczęście jesteśmy coraz bardziej świadomi i wiemy, że lajk nic nie pomoże.

Być może w dalszym ciągu wiele organizacji zastanawia się:

  • O co tak naprawdę chodzi w mediach społecznościowych?
  • Co możemy dzięki nim zyskać?

Po pierwsze: nie chodzi o ilość fanów i lajków pod wpisem. Chodzi o interakcję, o zaangażowanie drugiej strony (czyt. Internauty), o dyskusje, a przede wszystkim o nawiązywanie relacji (i przeniesienie jej do rzeczywistości OFFline. To stan idealny).

Po drugie:  z punktu widzenia NGO ta ostania rzecz jest najważniejsza, gdyż dzięki trwałym relacjom pozyskujemy oddanych ambasadorów, darczyńców i zaangażowanych wolontariuszy. A stwierdzenie “i NGO żyło długo i szczęśliwie” aż samo ciśnie się na usta. Niestety, to nie jest bajka, a uzyskanie powyższych rezultatów kosztuje bardzo dużo wysiłku oraz pracy, a przede wszystkim przemyślnej i klarownej  strategii działań.

Użytkownik zanim zacznie płacić swoimi pieniędzmi (a raczej zaangażowaniem – sprostowanie na potrzeby NGO), płaci swoim czasem, a naszym celem jest sprawić, by go nie zmarnował czytając nasze treści – to jedna z moich ulubionych złotych myśli zasłyszanych podczas Konferencji Sektor 3.0. I właśnie z szacunku dla naszych odbiorców i ich czasu, który nam poświęcają, warto przygotować strategię działań.

Są organizacje, które bezkarnie mogą i powinny zamieszczać koty,  tak często jak wymagają tego okoliczności, ale na to mogą pozwolić sobie tylko organizacje prozwierzęce. W przypadku innych celów statutowych, należy sobie jasno odpowiedzieć na poniższe zagadnienia (i zapisać na kartce):

  • Kim jesteśmy?
  • Czym się zajmujemy?
  • Do kogo kierujemy nasze działania?
  • Dlaczego to robimy?
  • Jak można nam pomóc?

Znając odpowiedzi na powyższe pytania o wiele prościej będzie nam planować komunikację, dobierać narzędzia i opowiadać światu naszą historię. Bo przd oczami będziemy mieć zawsze CEL, któremu to służy.

Bardzo pomocnym narzędziem będzie strona tagul.com, dzięki której możecie tworzyć chmurę tagów, czyli wcześniej wyselekcjonowane słowa i hasła dopasowują się do dowolnego kształtu. Obsługa jest bardzo intuicyjna, a sama strona ma rozbudowane funkcje edycji. Dzięki czemu kot nabiera zupełnie innego znaczenia :)

 

 

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.