Jak pisać by chciano czytać nasze teksty?

0

Napisanie tekstu można uznać za czynność bardzo prostą, przecież każdy kto ukończył szkołę podstawową potrafi posługiwać się językiem polskim i przelewać swoje myśli na papier. Jak często się jednak okazuje – nie jest to wcale takie proste. Tym bardziej, jeśli chcemy, aby nasz tekst nie służył tylko rodzinie i bliskim znajomym, ale także szerszemu gronu odbiorców. Warto poznać kilka wskazówek, które pomogą stworzyć dobry tekst.

Tytuł

To coś, co czytelnik widzi jako pierwsze. Musi więc spełniać dwie podstawowe funkcje – informować o treści artykułu oraz zaciekawić potencjalnego odbiorcę. Żeby to osiągnąć  tytuł warto tworzyć w formie pytania. Dzieje się tak, ponieważ czytając pytanie odbiorca zaczyna zastanawiać się nad odpowiedzią, co sprawia, że jest większe prawdopodobieństwo, że wejdzie w dany tekst. Przy tworzeniu tytułu należy też pamiętać, aby nie był on za długi, nie ma to związku jedynie z tym, że ogólnie powinniśmy trzymać się krótkich form, ale też dlatego, że często na stronach, gdzie będziemy chcieli go umieścić może się on cały nie pokazać.

Lead

Jego celem podobnie jak tytułu jest zaciekawienie czytelnika oraz opisanie mu krótko (zwykle max. 4 zdania) o czym będzie mógł przeczytać w dalszej części artykułu. Lead to świetny przyjaciel, w momencie, gdy nasz tytuł nie wyjaśnia w pełni o czym jest artykuł lub gdy zaplanowaliśmy, że nasz tytuł będzie przewrotny. Warto więc nie spychać go na dalszy plan, lecz poświęcić mu tyle samo czasu, co wymyśleniu dobrego tytułu.

sdfsdg

Akapity

Tajemnicą nie jest, że każdy dłuższy tekst powinien być podzielony na akapity. Nie jest to jednak tylko wymysł polonistek, ale coś dzięki czemu tekst jest o wiele bardziej czytelny i przystępny. Tekst bez akapitów jest trochę jak książka bez rozdziałów – nie wiadomo, gdzie można przerwać czytanie i w którym momencie jest jakaś zmiana akcji. Dzięki akapitom w tekście nam jest łatwiej uporządkować treść, a czytelnikowi łatwiej przez nią przebrnąć. Dodatkowo może on łatwo znaleźć miejsce, w którym przerwał czytanie, a tekst dzięki większemu rozstrzeleniu nie będzie tak męczył oczu. Co istotne, dobrze jest, jeśli w naszym tekście każdy akapit będzie miał swój śródtytuł, dzięki temu czytelnik, będzie mógł wybrać akapit, który go interesuje, a dodatkowo już po szybkim „przeleceniu wzrokiem” tekstu będzie wiedział czego dokładnie dowie się z artykułu.

Prostota

Nie tylko akapity pozwalają ułatwić odbiór tekstu czytelnikowi, równie ważna jest jego prostota. Nie używajmy niepotrzebnych trudnych zwrotów, które tylko mają dowieść, że jesteśmy oczytani, a jeśli tekst wymaga użycie trudnego słowa, warto je wyjaśnić. Jeśli wyjaśnienie go zajmie nam za dużo miejsca, to warto przekierować czytelnika do innego artykułu/strony, gdzie pojęcie to zostało wyjaśnione. Pamiętać należy, że nie tylko „Infant Flow” może być trudnym wyrażeniem, ale ktoś może nie wiedzieć czym jest np. Pokojowy Patrol. Po napisaniu artykułu zawsze więc należy przeczytać go, tak jakby nie było się osobą wtajemniczoną lub dać go do przeczytania takiej osobie. Prostota to jednak nie tylko słowa, ale też składnia zdania. Unikajmy więc długich i wielokrotnie złożonych zdań.

asda

Styl

Finał WOŚP to impreza dla wszystkich i cała Polska jest w nią zaangażowana. W tym dniu znikają gdzieś podziały i wszyscy mówią jednym głosem, dlatego my też powinniśmy nauczyć się tego głosu. Musimy pamiętać, żeby nie używać języka zbyt luźnego, ani też zbyt poważnego. Unikajmy form bezosobowych, pamiętajmy, że zwrócenie się bezpośrednio do czytelnika zawsze zmniejsza dystans i sprawia, że napisany przez nas tekst jest żywy. Musimy jednak pamiętać, aby używając zaimków osobowych np. Ty, Ciebie, Was, Wy, Wam itd… powinniśmy stosować dużą literę. Dzięki temu, nawet tekst napisany lekkim i dość luźnym językiem nie zostanie odebrany jako brak szacunku do czytelnika. Pamiętajmy też, aby mówić o sobie „my” a nie np. „Sztab WOŚP we Włocławku”. Rozmawiamy wtedy z czytelnikiem i pozwalamy nas polubić, a nie przedstawiamy mu jakieś suche informacje.

Wyróżnienia

Pisząc tekst zawsze pojawia się w nim kilka bardzo ważnych informacji, powinniśmy je wyróżnić, nie tylko po to, żeby czytelnik wiedział, że jest to coś ważniejszego, ale też po to, aby łatwiej było mu to zapamiętać. Jest kilka możliwości wyróżnienia ważnego tekstu:

  • Podkreślenie
  • Pogrubienie
  • Użycie innego koloru

Pamiętać jednak trzeba, że tekst to nie kolorowanka i zbyt duża ilość kolorów, które ze sobą nie współgrają może wpłynąć negatywnie nie tylko na estetykę tekstu, ale też jego odbiór przez czytelnika

  • Powiększenie czcionki

Jest to zabieg, który powinniśmy używać niezwykle rzadko, ponieważ powiększanie czcionki zawsze wpływa na wygląd tekstu, często sprawiając, że zaczyna się on rozjeżdżać. Dlatego zostawmy ten typ wyróżniania tylko na naprawdę ważne informacje, jak np. zebrana kwota.

sdgdgf (1)

Warto wiedzieć:

  • Używajmy jednego typu czcionki
  • Tekst powinien być wyjustowany
  • Warto stosować wypunktowania
  • Tekst powinien być opatrzony zdjęciem lub filmem. Dobrym pomysłem jest też załączenie posta z Facebooka lub tweeta.
  • Idealne teksty mają ok. 2000 znaków – tak wiem, że ten tekst jest dużo dłuższy, ale cóż… nikt nie jest idealny. Potraktujcie go jak tekst naukowy, tylko że bez przypisów ;)

Na sam koniec chciałam tylko napisać, aby przede wszystkim myśleć. Jeśli naprawdę nie da się napisać tekstu mieszcząc się w 2500 znaków, a podzielenie go na dwa teksty nie wchodzi w grę, to nie skracajmy go na siłę, jeśli tekst jest tylko krótką notką, to nie używajmy akapitów, a jeśli jest to tekst skierowany do ważnych osobistości, to nie próbujmy na siłę się z nimi zakolegować pisząc do nich per Ty.

Myślmy też klikając „enter”, coś co pojawi się w Internecie, może stamtąd nie zniknąć, nawet jeśli szybko to skasujemy. Dlatego zawsze przeczytajmy tekst co najmniej dwa razy, a jeśli jesteśmy bardzo zmęczeni lub tekst był wyjątkowo wymagający lub ważny dajmy go do przeczytania znajomemu, pozwoli to uniknąć pomyłek lub niedomówień. Pamiętajmy, że wszystkie popełnione przez nas błędy ortograficzne, interpunkcyjne, składniowe lub, o zgrozo, merytoryczne mogą nam zostać wytknięte i zapamiętane na długi czas, co może poskutkować nie tylko wyśmianiem nas przez internetową społeczność, ale to już materiał na osobny artykuł.

Share.

About Author

Alicja Wójcik

Od 4 lat członkini redakcji internetowej WOŚP. Na co dzień studentka filologii polskiej, copywriterka i content managerka.

Leave A Reply