Jak wykorzystać Facebooka w organizacji pozarządowej
Organizacja pozarządowa to – co do zasady – organizm ściśle zależny od wsparcia pochodzącego z zewnątrz. Jedną z najbardziej istotnych kwestii jest zatem zbudowanie odpowiedniej rozpoznawalności, zaufania społecznego i transparentności. O ile ostatnia z cech jest przede wszystkim kwestią uczciwego zarządzania organizacją, o tyle budowanie rozpoznawalności i zaufania społecznego wymaga od Ciebie, jako osoby prowadzącej organizację pozarządową, mnóstwa ciężkiej i żmudnej pracy, niejednokrotnie przynoszącej efekty dopiero po czasie. Zapewniam Cię jednak, że inwestycja w budowanie rozpoznawalności marki jest jedną z tych, które po pewnym czasie zwrócą się, i to ze sporą nawiązką, a najlepszym narzędziem do podjęcia tego trudnego wyzwania jest oczywiście Facebook!
Strony
Mimo że coraz więcej ludzi, zwłaszcza młodych, buntuje się przed „dyktaturą” giganta z Menlo Park, Facebook wciąż pozostaje największym portalem społecznościowym, który skupia na swoich serwerach ponad 2 miliardy użytkowników. To głównie z tego względu branding Twojej organizacji najlepiej zacząć właśnie od tego portalu. Oprócz wysokich zasięgów, Facebook oferuje również sporą różnorodność udostępnianych narzędzi, które w miarę rozwoju Twojej marki, pozwolą Ci skutecznie angażować odbiorców. Dzięki zapewnieniu ciekawej i zdywersyfikowanej zawartości na stronie Twojej organzacji, odwiedzający nie znudzą się monotonną treścią, dzięki czemu unikniesz odpływowi znudzonych fanów – problemu, który spędza sen z powiek wielu osobom zarządzającym stronami marek w mediach społecznościowych.
Pierwszym krokiem w budowaniu marki na Facebooku, jest oczywiście stworzenie strony, dzięki której fani odnajdą Twoją organizacje w Internecie. Fanpage nie tylko zapewni prowadzonej przez Ciebie organizacji obecność w mediach społecznościowych, ale przede wszystkim pozwoli światu usłyszeć to, co organizacja ma do powiedzenia światu. Dzięki regularnemu publikowaniu treści, strona stanie się wizytówką prowadzonej przez Ciebie działalności, dzięki której osoby, które nigdy wcześniej nie słyszały o tym, czym zajmuje się Twoja organizacja, będą miały szansę dowiedzieć się kim jesteście i czym się zajmujecie.
Strona na Facebooku jest idealnym rozwiązaniem dla organizacji, którym zależy na rozwijaniu społeczności i budowaniu interakcji między ludźmi. Ten typ promocji, doskonale sprawdzi się wśród otwartych stowarzyszeń i Fundacji. Dzięki nieustannej wymianie poglądów między użytkownikami portalu, jako organizacja macie szansę dotrzeć do osób najbardziej zainteresowanych pracą jaką wykonujecie.
Grupy
Gdy tylko wokół strony uda Ci się zbudować społeczność, powinnieneś skupić się na stworzeniu miejsca, gdzie Twoi fani będą mogli szerzej zaangażować się w działania prowadznej przez Ciebie organizacji. Idealną przestrzenią do tego typu aktywności są oczywiście grupy, jakie możesz stworzyć na Facebooku. Grupy, w zależności od tego, jaki zdecydujesz się postawić przed nimi cel, umożliwią Ci zbudowanie określonej społeczności komunikujących się bezpośrednio ze sobą osób. Tego typu rozwiązanie pozwoli Ci również na koordynowanie działań organizacji nakierowanych na konkretne, współpracujące z Wami grupy odbiorców. Możesz je wykorzystać zarówno do dzielenia się z fanami Twojej organizacji unikalnymi aktualizacjami, zdjęciami czy wydarzeniami do których nikt wcześniej nie miał dostępu, jak również do przekazywania konkretnych informacji nakierowanych na konkretnych odbiorców – np. współpracujących z Twoją organizacją wolontariuszy.
Stworzenie grupy, wokół społeczności, to doskonały sposób na zwiększenie zaangażowania na Twojej stronie. Odpowiednio przygotowana i zarządzana grupa będzie doskonałym uzupełnieniem działań prowadzonych przez Twoją organizację za pośrednictwem strony na Facebooku, a zaangażowani członkowie, choćby poprzez koordynowanie pojawiających się treści i moderowanie komentarzy, sprawią, że przy Twoim minimalnym wysiłku, jako administratora, grupa będzie żyć swoim własnym życiem.
Swoją grupę możesz również połączyć ze stroną swojej organizacji, którą prowadzisz na Facebooku (a w razie potrzeby nawet z kilkoma stronami). Dzięki temu rozwiązaniu zyskasz możliwość publikowania postów już nie tylko z poziomu swojego własnego profilu, ale również z poziomu profilu swojej organizacji. W ten sposób możesz zwrócić uwagę członków swojej grupy na najważniejsze z publikowanych postów.
Pamiętaj, że do wyboru masz trzy rodzaje grup – publiczne, zamknięte lub tajne. Dobierz je odpowiednio do profilu grupy, jaki chcesz osiągnąć. Każda tworzona przez Ciebie grupa powinna mieć jasno określony cel. Tylko w ten sposób prawidłowo określicisz profil jej członków i zasady dołączania do grupy. Jeśli zdecydujesz się na stworzenie zamkniętej, lub tajnej grupy, możesz dowiedzieć się więcej o osobach, które chcą dołączyć do założonej przez Ciebie grupy, zadając im maksymalnie trzy pytania. Odpowiedzi na zadane pytania będą widoczne tylko dla administratorów i moderatorów Twojej grupy. Na ich podstawie, jako administratorzy, będziecie mogli podjąć decyzję czy dana osoba powinna dołączyć do Waszej społeczności.
Ostatnim z narzędzi wartych uwagi, jeśli chodzi o prowadzenie grup na Facebooku są Insighty, czyli statystyki tego, co dzieje się w stworzonej przez Ciebie grupie. Dzięki statystykom możesz dowiedzieć się między innymi tego, ile osób dołączyło, a ile odeszło z Twojej grupy, jak duże jest zaangażowanie członków Twojej grupy, a także którzy użytkownicy są najbardziej aktywni wśród społeczności.
Reklamy
Jeśli Wasza organizacja dysponuje budżetem na cele marketingowe, warto rozważyć możliwość uruchomienia promocji na Facebooku. Możecie promować zarówno całą stronę, jak również pojedyncze posty. Podczas tworzenia kampanii marketingowej musicie zdecydować jednak, jaki cel ma za zadanie osiągnąć wasza reklama. Możecie wybrać pomiędzy trzema dostępnymi opcjami: budowaniem świadomości Waszej marki wśród odbiorców, zwiększeniem uwagi, jaką zarówno Wy jako organizacja, jak również cel Waszej działalności wzbudzają w mediach społecznościowych lub zwiększeniem konwersji. Płatna promocja na Facebooku może być dla Was szansą na dotarcie do nowej grupy odbiorców, a tym samym zaprezentowania swojej filozofii nowej społeczności. Jeśli zdecydujecie się na promowanie konkretnych postów, warto jednak poczekać na wyczerpanie ich organicznego zasięgu.
Fundraising
Fundraising to narzędzie Facebooka umożliwiające zweryfikowanym organizacjom pozarządowym zbieranie datków na swojej stronie, w zamieszczanych reklamach, a także za pośrednictwem postów i materiałów wideo. Aby dodać specjalny przycisk, które pozwala przekazać darowiznę na rzecz Waszej organizacji musicie wypełnić specjalny formularz dostępny tutaj. Po pozytywnym zweryfikowaniu Facebook udostępni Waszej organizacji możliwość korzystania z dwóch form fundraisingu.
Pierwszą z dostępnych opcji jest dodanie przycisk darowizny do nagłówka strony Waszej organizacji, zamieszczanych przez Was postów, reklam a także transmisji wideo nadawanych na żywo. Proponowane przez Facebooka rozwiązanie umożliwia przekazywanie darowizn bezpośrednio na portalu, za pomocą zaledwie kilku kliknąć. Jeśli Wasza organizacja nie spełnia wymagań koniecznych by została pozytywnie zweryfikowana, wciąż macie możliwość umieszczenia przycisku kierującego użytkowników do wybranej strony internetową, za pośrednictwem której możliwe jest przekazanie datku w nagłówku strony oraz reklamach.
Drugim z dostępnych rozwiązań jest udostępnienie możliwości przeprowadzenia zbiórek, dzięki której Wasi fani, np. z okazji swoich urodzin, będą mogli gromadzić pieniądze na rzecz Waszej organizacji bezpośrednio na Facebooku. Warto zaznaczyć, że zbiórkę na rzecz pozytywnie zweryfikowanej organizacji, poprzez specjalną zakładkę na profilu Waszych organizacji, może założyć każdy użytkownik Facebooka, z dowolnie wybranej przez siebie okazji, np. urodzin.
Oferowane przez Facebooka rozwiązania fundraisingowe mogą być dla Waszej organizacji doskonałym rozwiązaniem na pozyskanie dodatkowych środków, tym samym pozwalając Wam działać szybciej, sprawniej i bardziej efektywnie, warto więc wziąć je pod uwagę przy planowaniu strategii Waszych organizacji!
Wydarzenia
Jeśli Wasza organizacja zamierza w najbliższym czasie zorganizować spotkanie, wykład, debatę czy innego typu otwartą akcję, warto pomyśleć nad utworzeniem dedykowanego Waszemu przedsięwzięciu wydarzenia na Facebooku. Wydarzenia to nic innego jak niestandardowe strony, dzięki którym osoby zainteresowane udziałem w konkretnym przedsięwzięciu mogą skupić się w jednym miejscu, tym samym wymieniając swoje uwagi, komentarze i sugestie, zarówno przed, w trakcie, jak również po wydarzeniu. Organizowane przez Was wydarzenia mogą być również w prosty sposób konfigurowane. Możecie zdecydować czy wasze wydarzenie ma być publiczne czy też prywatne, a także jak dużo osób zostanie na nie zaproszonych.Dzięki wydarzeniom zorganizujecie osoby zainteresowane udziałem w planowanym przez Was przedsięwzięciu w jednym miejscu, umożliwiając im podjęcie konkretnych działań. Ten rodzaj aktywności stanowi również dobrą formę promocji organizowanego wydarzenia wśród osób, na których obecności najbardziej Wam zależy. Organizacja wydarzenia pozwala Wam również w prosty sposób zarządzać listą gości, którzy zadeklarowali udział w organizowanym przez Was przedsięwzięciu.
Więcej informacji o tym, dlaczego warto korzystać z wydarzeń na Facebooku, oraz jak efektywnie wykorzystać potencjał drzemiacy w tym narzędziu, znajdziesz na przygotowanej przez ekipę Facbooka specjalnej stronie internetowej w całości poświęconej właśnie wydarzeniom – events.fb.com.
Transmisje na żywo
Funkcja transmisji na żywo umożliwia udostępnianie Waszym obserwatorom wideo nagrywanego w czasie rzeczywistym. Format ten jest od dłuższego czasu dość mocno promowany przez twórców Facebooka. Rozpoczęcie transmisji na żywo notyfikowane jest wszystkim osobom obserwującym stronę Waszej organizacji, tym samym zachęcając ich do sprawdzenia, jaki przekaz zdecydowaliście się w danym momencie udostępnić.
Choć możecie być pewni, że udostępniając swój przekaz na żywo, zwiększacie zasięgi swojej strony, koniecznie musicie zadbać również o jakość samego przekazu. Jeśli udostępnione przez Was wideo na żywo okaże się dla użytkowników nieatrakcyjne, kolejne próby zainteresowania Waszych odbiorców tą formą mogą okazać się bezskuteczne. Prowadźcie transmisję na żywo tylko wtedy, gdy dzieje się coś wartego szczególnej uwagi waszych użytkowników, a na pewno uda Wam się zachować odpowiedni bilans między ilością a jakością.
Workplace
Oprócz komunikacji wewnętrznej, powinniście zadbać również, o Waszą komunikację wewnetrzą. Platformą, której wykorzystanie proponujemy Wam w tym przypadku jest Workplace, kolejne, stosunkowo nowe narzędzie, które jakiś czas temu zostało udostępnione przez twórców Facebooka. Platforma umożliwia połączenie wszystkich członków organizacji w jednym miejscu. Z racji jej podobieństwa do znanego chyba wszystkim Facebooka, jej obsługa jest bardzo intuicyjna i nie powinna sprawić problemu nikomu, kto jest obecny na platformie stworzonej przez Zuckerberga.
Workplace obok klasycznej osi czasu, na której pojawiają się informacje z wszystkich kanałów, oferuje również grupy, w których możecie łączyć się w ramach zespołów, a także połączenia głosowe i videorozmowy, jak również chat, tożsamy z klasycznym Messengerem od Facebooka. Co ważne, jako organizacja pozarządowa możecie korzystać z Workplace kompletnie za darmo!
Dzięki Workplace możecie utrzmać całą wewnętrzną komunikację swojej organizacji w jednym miejscu, tym samym umożliwiajac członkom swojego zespołu szybkie i sprawne odnalezienie wszystkich najważniejszych informacji, plików czy zdjeć, jakich w danym momencie potrzebują. W ten sposób ułatwicie pracę zarówno sobie, jak również swoim partnerom, czy wolontariuszom, których, dzieki choćby takiemu rozwiązaniu jak grupy, które łączą ze sobą wiele firm lub organizacji, również możecie dodać do kanału.
Jeśli prowadzisz pokaźnej wielkości organizację pozarządową, lub też jesteś zainteresowany wdrożeniem Workplace w swojej firmie, zachęcam do kontaktu z Fly on the cloud, wyłącznym partnerem Workplace w naszym regionie. Ekipa Fly on the cloud pomoże Ci wdrożyć oferowane przez Facebooka narzędzia w Twojej firmie lub organizacji, a w razie potrzeby kompleksowo przeszkoli również Twoich pracowników, by już od pierwszych kroków wycisnąć z Workplace jak najwięcej!
Workplace to platforma, która niesie za sobą ogromny potencjał. Przy odpowiednim zaangażowaniu Waszego zespołu narzędzie to może stać się głównym kanałem wewnętrznej komunikacji w Waszej organizacji, do czego gorąco Was zachęcam. Spróbujcie, a na pewno nie pozałujecie!
Kolejnym przydatnym narzędziem z perspektywy organizacji pozarządowej jest Instagram. Ta platforma, szczególnie sprawdzi się w przypadku NGO, których aktywność jest widoczna przez cały rok. Dzięki Instagramowi dotrzecie do zróżnicowanej, globalnej społeczności, niezależnie od położenia geograficznego czy używanego przez Was języka. Co ważne, w przeciwieństwie do Facebooka, w przypadku Instagrama nie musicie tłumaczyć i odpowiednio targetować postów, w zależności od tego, czy zwracacie się do odbiorców w Polsce, czy za granicą. Dzięki zastosowaniu odpowiednich hasztagów angażujecie użytkowników aplikacji na całym świecie, a Waszą historię, opowiada już samo zdjęcie, czy nagrane video.
Oczywiście, jeśli Wasza organizacja skupia się na cyklicznych, odbywających się np. raz do roku akcjach, Instagram wciąż pozostaje dobrym narzędziem do promowania Waszej działalności. Mimo, że w takim przypadku zamieszczane przez Was treści będą musiałby być nieco lepiej przemyślane, wciąż będziecie w stanie dotrzeć do znacznie szerszej grupy odbiorców, którym w innym wypadku, być może nigdy nie mielibyście okazji zaprezentować Waszej filozofii, celu i misji.Instagram daje Wam niepowtarzalną okazję by zainspirować innych ludzi do działania, poprzez włączenie się w prowadzone przez Was projekty. Dzięki platformie możecie nie tylko rozpowszechniać informacje na temat swoich działań, ale również zachęcać do udziału w organizowanych przez Was wydarzeniach, zaangażowania w wolontariat czy przekazywania funduszy na rzecz Waszej organizacji.
I to już wszystkie rady
Mam nadzieję, ze przygotowane przez nas wskazówki, dotyczące tego, jak wykorzystać Facebooka w organizacji pozarządowej pomogą Wam budować silną pozycję Waszej organizacji w mediach społecznościowych. Gorąco zachęcam Was, do wypróbowania wszystkich przytoczonych powyżej rozwiązań. Kto wie, które z nich okażą się w Waszym przypadku najbardziej efektywne?