Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych
5 sposobów na pozyskanie wolontariuszy w social media

Wolontariat to rzecz piękna, szlachetna i wymagająca pewnych wyrzeczeń. Jak więc skutecznie pozyskać chętnych do działania w pozarządowej organizacji? W dzisiejszych czasach pierwszym i najważniejszym obszarem poszukiwań są social media. Jest to skarbnica wyjątkowych osób, do których można szybko i sprawnie dotrzeć. Należy jednak umiejętnie z niej korzystać. Oto 5 sposobów na pozyskanie wolontariuszy poprzez media społecznościowe.

 

1. Monitoring

Podstawową kwestię stanowi stała obserwacja publikacji zamieszczanych w sieci. Dzięki działalności użytkowników na Facebooku, Twitterze, Instagramie, różnych blogach, czy forach, można samemu wyjść z inicjatywą podjęcia współpracy, zamiast czekać aż potencjalni wolontariusze sami się zgłoszą. Kluczowe mogą być frazy: „szukam pomocy”, „mam problem”, czy też wyrażanie własnych chęci poprzez „chcę pomóc”. Przydatne okazują się hashtagi. Słynne #PreyForParis wyrażające akt jedności z mieszkańcami Paryża po atakach terrorystycznych z 13 listopada 2015r., czy #NBABallot Marcin Gortat, jako forma głosowania na udział polskiego koszykarza w meczu gwiazd, to przykłady hashtagów, które w pewnym okresie czasu bombardowały media społecznościowe. Jednak już popularne #childalert wielokrotnie ułatwiło odnalezienie zagubionego dziecka. Dzięki publikowanym hashtagom, fundacja może odszukać osoby działające w imię danej sprawy i podjąć z nimi współpracę.

 

 

2. Promocja wolontariatu

Sama obserwacja niewiele pomoże, jeśli dana organizacja nie skorzysta z dobrodziejstw mediów społecznościowych. Założenie kont na najpopularniejszych portalach to podstawa. Zwiększa to zarówno zasięg organizacji, jak i jej dostępność dla osób aktywnych w Internecie. Ważne jest więc prowadzenie stałej publikacji, używania wspomnianych już hashtagów, prowadzenia fanpagów i promowania fundacji. Oczywiście z umiarem, bo w przeciwnym wypadku przyniesie to odwrotny skutek. Nie można publikować postów w sposób niezorganizowany. Konkretne działania powinny być przemyślane. Social media nie mogą być również traktowane jako dodatek do funkcjonowania organizacji. Należy poświęcić na tę kwestię odpowiednią ilość czasu, aby zachęcić wolontariuszy do współpracy. Może to być np. seria zdjęć na Instagramie promująca działalność fundacji, bądź specjalnie przygotowany film zamieszczony na Facebooku, który w czytelny i ciekawy sposób przedstawi charakter pracy organizacji.

 

wosp

 

3. Integracja i kontakt z wolontariuszami

Dzięki oficjalnej stronie fundacji założonej na Facebooku i zamkniętym grupom zrzeszającym wolontariuszy, można utrzymywać z nimi stały kontakt. Osoby z zewnątrz widząc „luźne”, ale profesjonalne podejście do sprawy, z pewnością wykażą chęć współpracy. Poprzez portale społecznościowe możliwe jest przełamanie pewnych granic, które kolidują na drodze bezpośrednich relacji. Zachęcanie wolontariuszy do przedstawiania własnych inicjatyw, czy okazywanie im zaufania w pewnych kwestiach sprawia, że traktowani są jak wspólnicy. Jest to o tyle ważne, że wówczas sami zaczną promować fundację na różnych portalach. Czują, że ich zdanie naprawdę jest brane pod uwagę, a praca doceniana. Działalność w social media ułatwia również organizowanie różnych przedsięwzięć, takich jak ważne wydarzenia z ramienia fundacji, czy po prostu spotkanie wolontariuszy.

 

4. E-wolontariat

Wielu ludzi preferuje działania na obszarze ściśle internetowym. Często kluczowym czynnikiem w tej kwestii jest po prostu brak czasu. Proponowanie perspektyw pracy w e-wolontariacie jest ważnym elementem w pozyskiwaniu wolontariuszy na portalach społecznościowych. Takie osoby mogą prowadzić profile fundacji na Facebooku, Twitterze, projektować grafiki, itd. Potrzebni są także moderatorzy do zamkniętych grup. Nie można jednak pomijać crowdsourcingu. Jest to tzw. „mądrość tłumu”. Umożliwia wymianę wiedzy i doświadczenia oraz wspólne działania na rzecz rozwiązania danego problemu. Możliwość podrzucenia pomysłu podczas codziennego przeglądania Facebooka, z pewnością przyciągnie wiele osób z chęcią niesienia pomocy.

 

5. Patronaty

Perspektywa przeznaczona raczej dla dużych fundacji, które zamierzają zwiększyć swój zasięg. Najważniejsze jest obejmowanie patronatem wydarzeń, które są związane, bądź w jakiś sposób nawiązują do profilu działalności fundacji. Należy pamiętać również o zaznaczeniu swojej aktywności w ramach danego wydarzenia na portalach społecznościowych. W taki sposób fundacja może pozyskać nowych wolontariuszy z różnych, niedostępnych wcześniej obszarów.

 

Wszystkie te sposoby wydają się proste i logiczne, jednak nad wyraz często zaniedbywane i spychane na dalszy tor. Należy jednak pamiętać, że Internet z dnia na dzień poszerza swoje granice, a media społecznościowe zrzeszają wszystkich. Również i wolontariuszy, którzy tylko czekają na sygnał od fundacji.

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.