Dobra Strona Internetu

Internet w działaniach organizacji pozarządowych
Internet i sztaby – zaistniej na FB
Facebook jest obecnie najpopularniejszym portalem społecznościowym na świecie. Większość młodych ludzi, a więc potencjalnych wolontariuszy i uczestników organizowanych przez Was w ramach Finału wydarzeń, ma na nim swoje konto, dlatego warto spróbować wykorzystać ten kanał promocji i zaistnieć jako sztab na Facebooku. Tym bardziej, że jest on dostępny za darmo! Choć na pierwszy rzut oka założenie fanpage’a może wydawać się skomplikowane i czasochłonne, to tak naprawdę ani nie jest trudne, ani też nie zabierze Wam zbyt dużo czasu. Przekonajcie się sami!

 

Dlaczego fanpage, a nie profil osobowy?
Facebook ma miliony użytkowników na całym świecie. Osoby, które zarejestrują się na portalu, mogą dodawać posty na własnej osi czasu, ale też tworzyć strony dotyczące różnego rodzaju produktów, wydarzeń, firm itp. Osie czasu przeznaczone są do użytku w celach osobistych, reprezentują konkretną osobę, dlatego chcąc zaistnieć jako sztab na Facebooku, nie możecie utworzyć profilu osobowego tylko specjalną stronę – fanpage. Takie strony wyglądają bardzo podobnie do osi czasu użytkowników, jednak mają spełniać nieco inną funkcję, dlatego wyposażone są w specjalne narzędzia.

 

Przydatny link
Więcej informacji na temat stron oraz różnic pomiędzy nimi i osobistymi osiami czasu znaleźć można w jednym z działów pomocy Facebooka, pod adresem:https://www.facebook.com/help/217671661585622/

 

Zakładamy fanpage
Pierwszy krok uzależniony jest od tego, czy macie na Facebooku swoje konto. Jeśli tak, to po zalogowaniu się do portalu, wybieracie z menu po lewej dział strony, a następnie klikacie w polecenie utwórz stronę, które znajduje się w prawym górnym rogu okna.

 

Jeśli nie korzystaliście dotąd z Facebooka i nie chcecie mieć swojego profilu osobowego, to na stronie głównej portalu (tej, na której należy podać dane do logowania) wybierzcie opcję Utwórz stronę dla gwiazdy, zespołu lub firmy, znajdującą się na dole. Żeby prowadzić fanpage nie trzeba mieć swojego profilu na Facebooku, warto jednak przemyśleć utworzenie takiego konta, ponieważ posiadając profil, macie więcej możliwości, w tym w zakresie promowania swojej strony wśród znajomych. Następnie należy dokonać wyboru rodzaju strony, w przypadku sztabu powinna to być strona dobroczynnej organizacji non – profit lub społeczności. Poproszeni zostaniecie o wpisanie nazwy oraz o zaakceptowanie regulaminu stron na Facebooku – koniecznie zapoznajcie się z nim!

 

Nazwa – warto dobrze się zastanowić

Pamiętajcie, że nazwa, jaką nadacie swojemu fanpage’owi zadecyduje o tym, czy osoby interesujące się działaniami orkiestrowymi w Waszym regionie, trafią na stronę. Najlepiej nazwać fanpage po prostu Sztab WOŚP, dodając nazwę miejscowości, w której działacie, np. Sztab WOŚP Ciechocinek. Jeśli mieszkacie w mieście, w którym jest kilka sztabów, oprócz nazwy miejscowości możecie dodać informację o dzielnicy lub o instytucji, przy której sztab został utworzony. To zdecydowanie ułatwi odnalezienie Was w internecie.

Ważne: Pamiętajcie, żeby w nazwie nie nadużywać wielkich liter (wyjątek stanowią akronimy) oraz niepotrzebnych znaków interpunkcyjnych.

 

Zakładamy konto
Jeśli nie byliście dotąd użytkownikami Facebooka, to po nadaniu nazwy, ukaże się Wam okno, w którym możecie utworzyć tzw. konto biznesowe, umożliwiające Wam prowadzenie strony, nie dające jednak takich samych możliwości, jak profil osobowy. Wypełnijcie odpowiedni formularz, a następnie postępujcie zgodnie ze wskazówkami. Gdy pokonacie wszystkie kroki, ukaże się Wam dział Skonfiguruj stronę.

 

Konfiguracja
Dział ten składa się z kilku zakładek.

Informacje
W tym miejscu mamy możliwość dodania opisu strony, podania adresu strony internetowej, musimy również zadeklarować, że nasz sztab to prawdziwa organizacja, sprawa lub prawdziwe wydarzenie, a także, że nasza strona jest upoważniona do oficjalnego reprezentowania tej organizacji, sprawy lub tego wydarzenia na Facebooku.

Zdjęcie profilowe
Wszyscy użytkownicy i strony mają takie zdjęcie. Wyświetla się ono przy dodawanych postach i komentarzach, dlatego powinno jednoznacznie się z nami kojarzyć. Jako zdjęcie profilowe możemy wybrać zdjęcie, które mamy na dysku lub zaimportować fotografię ze strony internetowej. W bazie sztabów znajdziecie zdjęcie przygotowane przez nas zdjęcie, które możecie wykorzystać na stronie swojego Sztabu.

Dodaj do ulubionych
W tej części Facebook zachęca nas do dodania swojej strony do ulubionych, dzięki czemu uzyskamy łatwy i szybki dostęp do niej. Nie zapomnijcie polubić naszych stron. 

 

Dotrzyj do większej liczby osób
Ostatnia zakładka to zachęta do skorzystania z metod płatności. Możecie zdecydować się na tę opcję, ale nie jest to koniczne.

Wygląd strony – dwie zasadnicze części

Po skonfigurowaniu strony, zostajemy na nią przeniesieni. Część znajdująca się na górze to panel administratora – widoczny tylko dla osoby, która stronę tworzy oraz dla osób, którym nada odpowiednie uprawnienia. Część poniżej widoczna jest dla wszystkich użytkowników Facebooka. Rozpoczyna się ona zdjęciem w tle, pod spodem są natomiast: zdjęcie profilowe, najważniejsze informacje na Wasz temat oraz aplikacje, a jeszcze niżej pojawiały się będą Wasze posty. Im więcej ich dodacie, tym strona będzie dłuższa.

Panel administratora – najważniejsze opcje

Panel administratora to, najogólniej mówiąc, miejsce poprzez które możecie zarządzać swoją stroną oraz sprawdzać, jaką cieszy się popularnością.

– W okienku powiadomienia pojawiały się będą informacje o tym, kto polubił lub skomentował post oraz do ilu odbiorców ten post dotarł.
– W okienku obok znajdziecie wiadomości, które fani będą do Was kierować, a w dziale polubienia – listę osób, które polubiły stronę.
– Warto korzystać z działu statystyki (dostępny dopiero przy 30 fanach) oraz sprawdzić, w dziale Podpowiedzi dotyczące strony, jak można sprawić, żeby fanpage stał się bardziej popularny.

 

W prawym górnym rogu panelu administratora znajdziemy jeszcze cztery przyciski.
– Wybierając odpowiednią opcję z rozwijanej listy Edytuj stronę, możecie zaktualizować najważniejsze informacje, zmienić ustawienia, zarządzać uprawnieniami administratorów, skorzystać z dziennika aktywności lub sprawdzić, kto znalazł się na liście zablokowanych użytkowników.
– Wybierając przycisk Zbierz publiczność, znajdziemy narzędzia służące do zwiększenia popularności strony, a w dziale pomoc – podpowiedzi i różnego rodzaju wskazówki.
– Ostatni przycisk służy do ukrycia widoku panelu administratora oraz wrócenia do tego widoku.

 

Mamy stronę. Co dalej?

Zdjęcie w tle
– Na etapie konfiguracji strony dodaliśmy zdjęcie profilowe, konieczne jest jeszcze dodanie zdjęcia w tle.
Pamiętajcie, że powinno to być zdjęcie nawiązujące do działalności sztabu, sprawdzi się więc np. pamiątkowe zdjęcie wolontariuszy lub fajna grafika z informacją o tym, ile pieniędzy zebraliście podczas ostatniego Finału. 
– Miejcie na uwadze wymagania technologiczne – zdjęcia w tle powinny mieć wymiar 828 x 315px (aktualizacja na rok 2015), dlatego konieczne może się okazać dokonanie obróbki wybranego zdjęcia w programie graficznym.
– Zdjęcie w tle, tak samo jak zdjęcie profilowe, można zmienić w dowolnym momencie.

Informacje
Jednym z ważniejszych elementów strony jest dział informacje. Warto, żeby znalazły się w nim najistotniejsze dane dotyczące sztabu – przede wszystkim dane kontaktowe. Dobrym pomysłem jest również napisanie o tym, jak długo Wasz sztab gra z Orkiestrą. Jeśli chcecie, możecie się także pochwalić wynikami dotychczasowych zbiórek.

 

Zdobywamy popularność
Żeby o Waszych działaniach dowiedziało się wiele osób, musicie zadbać o popularność strony. Najprościej można ją zwiększyć, korzystając z najważniejszych narzędzi, jakie daje nam Facebook, a więc z udostępnień (share) i polubień (like). Pomocni będą Wasi znajomi oraz wolontariusze, których możecie poprosić o udostępnienie strony lub poszczególnych postów na swoich profilach. Jeśli chcecie, możecie się również zdecydować na płatną reklamę – to jedna z możliwości, którą daje Facebook.


Aktualności

Nie ma nic gorszego na Facebooku niż strona, na której znajdują się nieaktualne informacje.Pamiętajcie, że jeśli już się decydujecie na założenie fanpage’a, musicie nim odpowiednio zarządzać, dodając regularnie nowe posty. Choć Wasze działania sztabowe przypadają głównie na okres jesienny i zimowy, to warto, żeby fanpage działał przez cały rok i pracował na swoją popularność.

O czym warto pisać?
Oczywiście przede wszystkim o tym, co robicie jako sztab, o przygotowaniach do Finału, o planowanych atrakcjach,
o tym, jak Finał przebiega. Warto również udostępniać fundacyjne nowinki, dzięki którym Wasi fani dowiedzą się
co słychać w Fundacji WOŚP. To jednak nie wszystko. Możecie potraktować fanpage jako platformę do wymiany informacji z wolontariuszami, przypominając im postami, np. o planowanych spotkaniach czy konieczności dopełnienia formalności przed Finałem.

Uwagę fanów na pewno przykują zdjęcia – warto o tym pamiętać!

 

Można zaplanować!
– Jeżeli chcecie, żeby dany post ukazał się konkretnego dnia, możecie go zaplanować. Wystarczy, że po stworzeniu posta, klikniecie w ikonę zegarka, znajdującą się w lewym dolnym rogu okienka, później wybieracie tylko dzień i godzinę, o której treść ma zostać opublikowana.

– Posty można planować nawet z półrocznym wyprzedzeniem.
– Wszystkie zaplanowane posty znajdziecie w dzienniku aktywności, tam też możecie zadecydować, czy chcecie dany post opublikować natychmiast, zmienić czas jego publikacji czy usunąć.
Zarządzanie
Prowadzeniem fanpage’a nie musi zajmować się tylko jedna osoba. Gdy stworzycie stronę, możecie podzielić się obowiązkami z którymś z członków sztabu, korzystając ze wspomnianej już opcji Zarządzaj uprawnieniami administratorów.
Warto spróbować swoich sił na Facebooku. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o portalu i możliwościach, jakie daje, zajrzyjcie na stronę Socjomanii, gdzie znajduje się pierwsza internetowa książka poświęconą temu portalowi. 

 

 

Aleksandra Rutkowska
wolontariuszka Pokojowego Patrolu i konferencji Now! Go Online

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.