Jak działania IT wpływają na sukces WOŚP
O sukcesie WOŚP nie decydują tylko darczyńcy, ale też dobra praca organizatorów oraz bezawaryjne działanie systemów informatycznych odpowiedzialnych m.in. za obsługę ruchu na stronie www Fundacji. Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak to wszystko wygląda od kuchni?
Za nami już 23. Finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, która w tym roku zbierała pieniądze dla dzieci z oddziałów pediatrycznych oraz onkologicznych, a także dla osób starszych. To nie tylko wielka akcja społeczna angażująca wolontariuszy z całej Polski, ale też bardzo duże przedsięwzięcie organizacyjne, zarówno dla samej Fundacji, jak i firm udzielających wsparcia technologicznego oraz logistycznego.
Najważniejsza to dobra podstawa
Początkowo strona www Fundacji działała w oparciu o własną infrastrukturę informatyczną, ale wraz ze wzrostem zainteresowania działalnością WOŚP musiano ciągle ją rozbudowywać oraz dostosować do coraz nowszych systemów bezpieczeństwa. Strona www Fundacji musiała być gotowa do obsługi ponad miliona użytkowników. Aby wszystko działało wydajniej w 2012 r. WOŚP zdecydował się przejść do tzw. chmury, która z roku na rok zyskuje coraz większe grono użytkowników. Dzięki usługom cloud computingu cała infrastruktura, potrzebna do obsługi Finału, jest dostarczana w formie usługi, zaś czas potrzebny do jej uruchomienia skrócił się z kilku miesięcy do kilku dni, wliczając w to przeprowadzenie testów obciążeniowych, potwierdzających odpowiednią wydajność środowiska IT. – Już od kilku lat WOŚP, pod względem technologicznym, jest wspierany przez Atende. Zauważyliśmy, że odkąd nasza strona działa w chmurze nie musimy zajmować się warstwą sprzętową, zarówno sieciową, jak i serwerową. Możemy skupić się na konfiguracji oraz tuningu samej aplikacji. Dodatkowo, nie martwimy się, że strona podczas Finału, kiedy odnotowujemy największą liczbę wejść, przestanie działać – mówi Krzysztof Dobies, rzecznik prasowy oraz dyrektor IT w Fundacji WOŚP.
Rekordowe wyniki
Stronę www można analizować pod kątem socjologicznym oraz informatycznym. W pierwszym przypadku najlepiej sprawdzi się znany wszystkim Google Analytics. W ubiegłym roku strona WOŚP, podczas trwania Finału, naliczyła ponad 1 mln odsłon, w tym roku liczba ta utrzymała się na podobnym poziomie. Najczęściej wyświetlali ją mieszkańcy Polski (91%), następnie Wielkiej Brytanii (ok. 3%), Niemiec (1,5%) oraz, co ciekawe, Kenii (prawie 1%). W tym roku czwarte miejsce przypadło Irlandii. Bez wątpienia na wynik ten miała wpływ, mieszkająca poza granicami kraju, Polonia. Przyglądając się bliżej samej Polsce można zauważyć, że od dwóch lat największym zainteresowaniem WOŚP cieszy się w województwach: mazowieckim (31% w 2014 r., 34% w 2015 r.), śląskim (12% w 2014 r., 10% w 2015 r.) oraz ok. 10% w 2015 r. w małopolskim i wielkopolskim. Strona www prezentuje się też ciekawie od strony technologicznej. W 2014 r. portal obsłużył aż 60 mln zapytań http, co daje średnio ok. 1400 zapytań na sekundę, zaś w plikach ponad 6 tys., zaś cała infrastruktura była przygotowana do obsłużenia nawet 20 tys. zapytań, realizowanych przez pojedynczy serwer. Z kolei tegoroczny Finał WOŚP przyniósł wzrost ilości zapytań aż o 3 mln – wynika z danych dostarczonych przez firmę Atende, od lat wspierającą działanie IT Fundacji. – Już od czterech lat technologicznie wspieramy WOŚP. Z roku na rok strona odnotowuje coraz większą liczbę wejść, zaś praca naszych inżynierów pozwala działać stronie bez zakłóceń. Dodatkowo dostarczamy serwery webowe, cała licytacja serduszek odbywa się w naszej chmurze. To jest jak z prądem – nie trzeba mieć koniecznie elektrowni, aby mieć go w domu – powiedział Michał Zgajewski, Dyrektor Działu Sprzedaży w firmie Atende S.A.
(Magdalena Urbańska)